Oude lenzen op canon eos 400D

• Thijs V

Hallo

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om door middel van een soort tussen stuk een oude lens op een canon eos 400D te plaatsen?

het betreft een oude Pentor 1:8 500mm lens.

Dit is nog een zeer goede lens en als ik een nieuwe zal moeten aanschaffen ben ik een behoorlijk bedrag kwijt heb ik al gezien.

Weet iemand of er hier verbinding stukken voor zijn en waar ik die kan vinden?

Vriendelijke Groeten, Thijs V

• JeroenW

Da's een m42 schroefdraad geval? Kan je voor een paar euro op ebay wel een adapter vinden.

• De Tobfotograaf

als ik je was zou ik er niet veel geld aan uitgeven, als is die pentor goed, maar ik heb ooit voor een FD400 een adapterring gekocht en dat viel hard tegen.

mogelijk dat de adapter alleen geschikt is voor bijv. standaard objectieven, maar ik heb de adapter gewoon weggedonderd.

• kompjoetervilozoov

Een Pentor heeft waarschijnlijk P-draad.Dan heb je mazzel , die zijn makkelijk op EOS aan te passen

.P-draad of M42 adapter:

http://www.fotoshopaalten.nl/index.php?cPath=60_36

Met een degelijke adapter moet je “stopped down” fotograferen in stand M of Av , met de laatste heb je gewoon automatische belichting, zij het dat je wat moet compenseren (camera neigt bij dit soort lenzen wat tot overbelichting)

Werkt overigens prima…

• kompjoetervilozoov

Een adapter FD-EOS heeft een glaselement om op oneindig scherp te kunnen stellen, DAT verpest de boel helaas.

Gevolg van het verschil in mount-filmvlak van EOS (44mm) en FD (42mm)