invloed handmatig scherpstellen terweil je zelf niet 100% scherp ziet

• René V

mijn vraag is of als iemand met ogen van bv - of+2 tot 4 handmatig het toestel scherp steld,dat dan ook te zien is aan de foto's en of dan iemand met goeie ogen de foto's wasig ziet en de gene die de foto's gemaakt heeft met minder goeie ogen ze dan tog scherp ziet.

• Dennis V

Geluid aan laten staan:

Mijn camera geeft een piep geluid als het beeld scherp is gesteld.

Dit doet ie ook bij handmatig scherpstellen.

Verwacht dus geen problemen.

• JeroenW

Tog????

Spiegelreflex camera's kun je de zoeker zo instellen dat je een oogafwijking een beetje kan corrigeren. Moderne camera's zullen ook bij handmatig scherpstellen een indicatie geven (lichtje en/of geluidssignaal) als ze denken dat je scherp hebt gesteld.

Verder heb je ook matglazen met een zgn. instelwig die daarbij kunnen helpen. Vroeger vrijwel standaard, nu optioneel te krijgen.

• rob

Ik laat gewoon mijn bril op dan gaat het prima.

Je hebt wel een wat steviger bril nodig heb ik gemerkt want met mijn huidige bril heb ik al 3 keer een neusvleugeltje verloren.

Zonder bril en aanpassen op de camera beviel me veel minder goed dan met bril en niets aanpassen.

Met bril is mijn gezichtvermogen nog niet 100% maar het gaat goed.

• René V

maar als de gene die de foto maakt via het display scherp steld en niet goed zou zien en geen piepje o.i.d heeft dan zouden de foto's dus voor een goed ziende persoon onscherp worden?

• JeroenW

Ja, dat zou kunnen.

• Pieter B

zonder bril doe ik het met het piepje, anders lukt het mij ook niet

• kompjoetervilozoov

.