Welke lens kiezen?

• Frank

Ik snap dat het raar klinkt voor jullie, maar mijn 18-55 lens heeft in de uiterste stand een verkleind beeld en in de gezoomde stand een werkelijk beeld. Dus niets ingezoomd.

Wat ik wil is eigenlijk niet meer dan wat Jeroen hierboven laat zien met de ooievaar.

Ik begrijp ook dat als je kleine dingen wilt gaan vergroten je een andere lens nodig hebt.

• JeroenW

Klinkt onwaarschijnlijk.

Die ooievaar heb ik geschoten met een Sigma 70-300 telezoom op 300mm.

Voor je D40 heb je in de telezooms onder de 1000 euro drie keuzes.

1. De Nikon 55-200 VR (evt. zonder VR dan is 'ie nog goedkoper)

2. De sigma 70-300 APO (let op dat je de versie met motor neemt)

3. De Nikon 70-300VR.

De laatste is de mooiste maar ook de duurste. Mijn praktijk ervaring is dat ik 300mm pas echt “nodig” heb met vogeltjes maar dat soort dingen is heel persoonlijk.

De eerste twee zijn echte budget lenzen. Best waar voor die 200-250 euro die ze kosten maar ze hebben zwakke punten. De 70-300VR is een stukje beter maar ook meteen een flink stuk duurder

• Remco Jan

Nee hoor dat klinkt niet vreemd. Het is nl. precies wat deze lens doet. In de 18mm stand heb je groothoek, dus er staat meer op dan wat onze ogen als “normaal zien”. Bij ca. 35mm is de beeldhoek en perspectief vergelijkbaar met onze ogen en bij 55mm is het een beetje tele.

Dat je pas bij 55mm het “werkelijke beeld” ziet zoals jij het noemt, komt omdat de zoeker van de D40 wat verkleint. Als de zoeker niet zou verkleinen, dan zou je het beeld iets groter zien dan in werkelijkheid.

En by the wat, zoomen betekent eigenlijk niet anders dan dat de lens een variabel brandpunt heeft, het heeft dus niets te maken met dingen dichterbij halen. JeroenW geeft een goed overzicht van de beschikbare telezooms voor jouw camera.

• Frank

Dus eigenlijk is de betaalbare:

-Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro 1:2 (motor) - Nikon (AF / DX), FujiFilm (AF) à € 205,- een redelijk tot hele goede lens waar ik een tijdje mee vooruit kan?

En past deze dan ook op de D40, want ik heb mij laten vertellen dat er maar 3 lenzen te verkrijgen zijn die hierop passen.

Of moet ik kijken bij Sigma of er Nikon DX bij staat?

• Nikon Sjoerd

Is die pissebed met je Tamron macro 90mm gemaakt?

• JeroenW

Frank schreef:

>

> Dus eigenlijk is de betaalbare:

> -Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro 1:2 (motor) - Nikon

> (AF / DX), FujiFilm (AF) à € 205,- een redelijk tot hele

> goede lens waar ik een tijdje mee vooruit kan?

Wat mij betreft wel.

> En past deze dan ook op de D40, want ik heb mij laten

> vertellen dat er maar 3 lenzen te verkrijgen zijn die hierop

> passen.

> Of moet ik kijken bij Sigma of er Nikon DX bij staat?

Je wilt mij schijnbaar niet geloven. Vraag het de mannen van kamera express of dit ding ook autofocust op je D40. Ik ben er klaar mee.

• JeroenW

Nikon Sjoerd schreef:

>

> Is die pissebed met je Tamron macro 90mm gemaakt?

Nee. Die tamron heb ik nooit gekocht. Ik vond ‘m te plastic en te duur. Het is de tokina geworden. Dit was een van de eerste shots ermee. Gewoon ’s avonds op de woonkamer muur. Sb600 in de ene hand, cam in de andere.

• Frank

Nounou, sorry hoor :-(

Zekerheid boven alles dacht ik zo.

Als een leerling iets twee keer aan zijn leraar vraagt krijgt ie toch ook niet zo'n antwoord?! Ik ben maar een leek op dit gebied…..

Maar goed jongens,

Bedankt voor de info tot dusver en ik ben er voorlopig ook klaar mee.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn beginnerspraktijken met eventueel een nieuwe lens…..

• JeroenW

Ik zie graag de eerste samples verschijnen.