Welke lens kiezen?

• Frank

Beste prikbordfotografen,

Ik heb afgelopen zaterdag de Nikon D40 gekocht met standaard 18-55 lensje.

Dit is natuurlijk geen lens voor alledag.

Waar ik naar op zoek ben is hetvolgende:

-Een lens die je als huis-tuin-keuken fotograafje erop kan laten zitten en je werk ermee kan doen.

-Wel moet ie een goed zoombereik hebben en bij dat zoomen een stabiel beeld.

-En de prijs moet niet te gek zijn.

En uit welke merken kan ik kiezen…. ik weet wel dat er een beperkte keuze is in lenzen.

Alvast bedankt.

Frank.

PS ga aub niet de camera afkraken, want die is voor mij al een hele verbetering.

Ook over het verkregen resultaat ben ik al te spreken.

• Joop

Waarom is de 18-55 geen alledaagse lens.

• Frank

Als ik “inzoom”, geeft dat een beeld van 1op1. Dus in werkelijkheid zoomt deze niet in.

Maar ik wil graag zoomen. Dichterbij halen.

• Joop

Dan is mijn vraag heb je wel laten voorlichten in de winkel. Nee de 18-55 is geen macro of een telezoom lens. Maar dat had de verkoper je ook kunnen vertellen.

Ik heb leren fotograferen met een spiegelreflex camera en de 50 mm lens, hiermee heb ik enkele jaren gefotografeerd en de beste zoom waren mijn benen.

Ik heb eerst leren de camera te handmatig te bedienen. Dus wanneer ISO, diafragma en sluitertijden toe te passen. Daarna heb ik pas andere lenzen erbij gekocht.

Hier kun je kijken welke zoom range je wilt

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part3/3C.html

Roep dan eens wat je budget is voor de lens.

• Frank

Ik heb bewust hiervoor gekozen om er later een zoomlens bij te kopen.

Lens is nl. voor mij belangrijker dan de body.

Ik heb ook bewust gekozen voor de D40 en niet voor de D60 of D80.

Ik wil eerst wat leren (ook met zoomen) en dan over een jaar of vier een uitgebreidere Body kopen.

Mijn buget voor de zoomlens is ong. € 350,-

Bij de kamera-express hebben ze ook inruilers. Misschien interressant?

• Rudo

Ik weet nou niet of je de 18-55 wil vervangen, of dat je een tweede lens er naast wil. Als de kitlens je verder goed bevalt qua beeldkwaliteit snelheid enzo, zou je kunnen denken om de nikon 55-200 er bij te kopen, dan hou je nog geld over……

Als je iets vervangends zou willen hebben , zou je kunnen wachten op de Sigma 18-125 OS, die wordt in mei/juni verwacht (als ie er al niet is) Die lens heeft optische stabilisatie en geeft dus een stabiel beeld.

Qua kwaliteit is die misschien iets beter dan de kitlens, maar heeft in ieder geval duidelijk een groter bereik.

Ik raad je aan om in ieder geval je camera mee te nemen als je een lens gaat aanschaffen , dan kun je eerst de lens even uit proberen!

Groetjes van Rudo

• Remco Jan

Gewoon dichter op je onderwerp gaan zitten. Je zult verbaasd zijn over de impact op het beeld t.o.v. verder inzoomen van een grotere afstand.

Flink ingezoomde foto's hebben altijd een bepaalde afstandelijkheid. Door met een kortere lens dicht op je onderwerp te gaan zitten voorkom je dit (dit gaat natuurlijk niet op voor onderwerpen waar je echt niet dichtbij kan komen).

• Dennis V

Nikon 55-200 VR of 70-300 VR

• De Tobfotograaf

ik weet niet of je het weet: de 18-55 kan zoomen. doet die dat niet dan zou ik teruggaan naar de winkel, hij zal vast nog onder de garantie vallen.

de 18-55 is juist het objectief (geen lens) voor her alledaags gebruik

succes

• JeroenW

Bedoel je nou dat je dit soort dingen wilt doen:

Kleine dingen beeldvullend krijgen?

Of wil je dit:

Dingen veraf toch heel aardig beeldvullend krijgen?

Is overigens niks mis met de D40, voor de 300 nogwat euro wat 'ie tegenwoordig kost heb je een verrekt aardige instap camera.