..hoe maak je het beste een foto van een beeldscherm?
hoeveel sluitertijd/ welk diafragma?
Dat hang van het beeldscherm af.
Een tv met een verversingsfrequentie van 50 Hz moet je bv met sluitertijd 1/30 fotograferen. Maar heb je een beeldscherm met frequentie 100 Hz dan kun je al met 1/80 sec een foto maken.
Met een TFT scherm heb je helemaal geen last, want dat beeld hoeft niet iedere keer weer opnieuw opgebouwd te worden.
Sluitertijd is bij beeldbuis beeldschermen bepalend voor of je een dwarsbalk over het beeld ziet of niet.
Diafragma gebruik je samen met de beschikbare iso om je belichting in orde te maken, want omdat je een vlak onderwerp hebt, heb je het diafragma niet nodig om scherptediepte te beinvloeden.
Succes.
Je redenering klopt niet hoor.. Als de verversingsfrequentie van de tv 50 Hz is, moet je dus langzamer (langer) dan 1/50 sec belichten. Met 1/30 zit je dus goed 1/33 of 1/36 is dus ook goed. 1/45 mag ook nog, maar kom je te dicht bij de 1/50 of erboven dan krijg je dus die zwarte balk in beeld. Maar omdat de instellingen op een analoge camera alleen kon kiezen tussen 1/30 of 1/60, moet je dus voor 1/30 kiezen. Een camera die zelf de sluitertijd kan kiezen ( in de A stand bv) kan ook wel uitkomen op een getal tussen de 1/30 en 1/60, maar die kan je niet in de S stand kiezen. Vandaar mijn betoog om bij een 50 Hz beeldscherm de sluitertijd op 1/30 te zetten ! Langzamer/langer mag ook maar dat is voor de bewegingsonscherpte weer niet handig.
Snap je het nog Marcel?
Kijk in de toppic titel : analoge camera. Oke, het hangt een beetje af van het bouwjaar van die analoge camera. en de geavanceerdheid van de eventueel electronische aansturing. Maar mijn Zenith E had echt niks tussen de 1/30 en 1/60 hoor. Electronisch op de F801 kon het geloof ik inderdaad wel, met 1/40 en 1/50 ( 1/3 stops) Maar het doet niks af aan het feit dat je dus een langzamere sluitertijd moet hebben dan de verversingsfrequentie van de beeldbuis.
Ja, maar dan heb je ook niet goed gelezen. Ik schreef dat je met je diafragma dan je belichting in orde maakt. Je hebt met het platte onderwerp geen grote dieptescherpte nodig, dus wat dat betreft maakt het niet uit op welk diafragma je uitkomt.
Omdat je nu laat weten dat het om een tft scherm gaat, maakt ook de sluitertijd niks uit. Je hebt hierbij geen zwarte balken over het beeld bij te snelle sluitertijden, dus in jouw geval kun je iedere combinatie van sluitertijd en diafragma kiezen die een juiste belichting van je film geeft.
Succes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?