autosport foto's

• lekker tuffen

Ik schiet de foto's met een nikon d70 en d 200

Het belangrijkste is de snelheid van de af en de lens met sluitertijd met diafragma

En wat wil je aan een auto fotograveren.

Nu red je het niet meer in de rally met een 50 mm ivm veligheid rond het parcours

Dan de kit lens als je voldoende zonlicht hebt zijn ze goed maar is het wat bewolkt dan is het veel minder.

Fotografie draait om licht.

• jack

bedankt voor jullie reacties,

ja ik ben een beginner en ik kraak de kitlens ook niet af, maar als je mijn bericht goed leest zeg ik dus ook dat ik eerst de camera goed wil leren kennen voor dat ik dure lensen ga kopen.

dus zal ik eerst veel foto's moeten maken.

• Remco Jan

Je hebt gelijk. Ik wist niet dat deze nog leverbaar was, maar zag 'm net voor 399 in de wehkamp gids staan.

• Remco Jan

Snelle AF hoeft ook niet. Een bekende nederlandse F1 fotograaf (ik ben even zijn naam kwijt) fotografeert vaak volledig handmatig. Daar kan geen automatiek tegenop als je dat goed beheerst.

• lekker tuffen

haha fritsje praat leuk

Bij de champcar stond meneer naast me, op af te schieten

mooi broodje aap verhaal

• Ad

Vroeger deden we het zonder AF, maat tegenwoordig kun je toch niet meer zonder.

We zoomen en pannen wat af op AF.

Als de auto netjes in een streep langs rijdt heb je het echt niet nodig.

Pak je hem in de bocht op je af komend dan is het toch verdomd handig.

• De Tobfotograaf

met mijn canon eos 5 (nee nog niet de 5D) werk ik bijna altijd met AF, is altijd scherp, werkt gewoon perfect. ook als ik bijv. op een paal van een parasol op meer dan 5 meter richt, stelt ie daarop scherp (rode 4kantje op de paal gericht), een klein stukje draaien rakelings langs de parasolpaal en de AF reageert direct.

• JeroenW

Een moderne camera heeft ook geen hulpmiddelen meer om handmatig scherp te stellen. Vroeger, in de pre-AF dagen, had je tenminste nog een instelwig.

Ik heb vorig heerlijk staan te experimenteren bij een wielerwedstrijd hier in het dorp. De relatief trage AF unit van m'n D50 was, denk ik, toch niet zo beperkend als m'n eigen gebrek aan ervaring. Mooi gepande foto's van langsrazende dingen is een kwestie van flink oefenen.

• Remco Jan

Voor wielrennen heb je niet zo'n hele snelle AF nodig. En als het toch te snel gaat, gewoon de telezoom erop en van voren fotograferen. Finish foto's is helemaal makkelijk: scherpstellen op de meet (MF), en wachten tot er iemand aan komt fietsen….

• Joop

Je kan een ander matglas plaatsen waarmee je wel handmatig kunt scherpstellen.

Split-Image

The split-image focusing screen is probably one of the most useful manual focusing screens. A split-image focusing screen has a split circle in the middle. Usually the split is Horizontal. But there are vertical and diagonal focusing screens out there as well. In fact, for some camera systems, there is a “cross-split” type that has both vertical and horizontal splits.

The split divides your image in half. If your subject is not in focus, the two images does not line up. With the horizontal split, one half of the circle is shifted to the left, while the other half is shifted to the right. By aiming the circle on your subject's edge, it is very easy to see whether the edges line up. Instead of looking at whether the image is blurry, adjust the focus until the edge lines up, then you'll know the subject is sharp.

http://www.camerahacker.com/Tools/Viewfinder_Screens.shtml