fotosites en beoordelingen

• ericire

Hallo allemaal,

Ik zoek een fotosite die niet alleen maar op basis van ben je bekent dan krijg je van mij een boordeling werkt. Het lijkt me namelijk leerzaam maar bovenal leuk om tips te krijgen op het werk dat ik laat zien. Veel sites zijn er al jaren en in die tijd is er een kern van mensen ontstaan die elkaars foto's altijd bekijken en beoordelen maar als nieuwkomer, met misschien foto's van wat mindere kwaliteit, hoop je toch ook tips en trucs te krijgen zodat je de kwaliteit van je foto's kunt verhogen.

Klinkt dit bekend of heb je een site gevonden waarop dit wel gebeurd dan hoor ik het graag.

Groeten Eric.

• JeroenW

Ik zit zelf op flickr, je hebt daar wel groepen die erop gericht zijn om mensen zoals jij te helpen maar omdat er heel veel amerikanen zitten is de tendens toch om veel “nice shot!” commentaren te verspreiden.

• efka

Genoeg sites die dat doen (zoom; dpz; dfoto; photosig etc.) Als nieuwkomer/beginner moet je je echter ook met gepaste bescheidenheid opstellen. Soms zie je nieuwkomers die zo onder de indruk van hun eigen kwaliteit zijn, dat ze denken direct de wereld te veroveren. Dan vergist men zich!

En van pittige (maar opbouwende) kritiek kan je alleen maar leren. Met al die ahh's en ohh's schiet je eigenlijk niets op.

• JeroenW

Nadeel van zoom is, vind ik, de enorm brakke upload voor gratis gebruikers. Ik heb ‘t geprobeerd maar voordat je daar een foto op hebt…. dpz moet ik nog ’s naar kijken.

• Micha

http://www.webfotoclub.nl/

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/

http://www.dfoto.nl/index.php

Dit zijn de sites die ik regelmatig bezoek.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd weinig foto's up-load.

Wat volgens mij ook wel wil helpen als je “nieuw” bent is om dat kenbaar te maken. In een voorstel toppic bijvoorbeeld.

Ook is het goed om kritisch naar je eigen foto's te kijken en een uitleg of een vraag bij een foto van jezelf te zetten.

Waarom heb je die foto gemaakt, wat was je doel, hoe heb je t gedaan? en wat wil je weten van die foto; is de belichting goed, standpunt, te druk / rommelig. stel die vraag erbij. Laat daarna zien dat je wat met de tips hebt gedaan met je volgende up-load. Dan hoor je zo bij de ‘club’ en doe je lekker mee op zo'n site.

Succes

• Thijs

Wat ik even kwijt wil is dat er na mijn registratie 4-1-2008 op Zoom, er ongeveer 162000 foto's bij zijn geplaatst en het mijns inziens een enorme “vriendenclub”is.

Lijkt mij ook moeilijk om iets te vinden wat aan Ericire z'n vraag voldoet.

• De Tobfotograaf

wat ik wel jammer vind, is dat door sommige mensen kritiek als afbrekend wordt beschouwd, mogelijk komt dat omdat diegene die kritiek levert, dat ongenuanceert doet, maar denkt dat taktisch verwoord te hebben. dat levert alleen maar nodeloze irritatie op. kraak dus niet de hele foto af, als er ook iets positiefs te melden valt en dan zal de desbetreffende fotograaf zich dat meer aantrekken. dit levert een meer positief effect op en dat lijkt mij de bedoeling.

• elrofotografie

Wat ook vaak opvalt is dat er mensen zijn die foto's tot de grond toe afkraken,maar zelf nooit foto's plaatsen.

En dat ze dan ook niet met oplossingen komen hoe het wel te doen om je foto te verbeteren.

• Dennis V

Ben begonnen op www.eosdigitaal.nl maar daar kom ik nog maar zelden.

Zit nu op www.dslrwereld.nl

Deze laatste is nog geen jaar oud, enthousiaste mensen voor EN achter de schermen met een unieke hulpfunctie: De coach.

Deze biedt je (indien gewenst) persoonlijke hulp voor een bepaalde periode.

• De Tobfotograaf

ik beken, zelf heb ik hier ook nog geen foto geplaatst