Wanneer is een vakantiefoto geen kiekje?

• paddy

Ik ben sinds twee jaar bezig om mijn niveau qua fotograferen op niveau te brengen; van kiekje schieten naar foto maken.

Nu vraag ik mij af wanneer jullie een vakantiefoto een goede foto vinden en wanneer een vakantiekiekje. Voorbeelden / argumenten graag voorzien van foto!

Heb je tips om goede vakantiefoto's te maken? Waar let je op m.b.t. onderwerpen, kies je een speciaal onderwerp of maak je ook van onverwachte situaties een goede foto? Neem je, als je gezin erbij is, ook de tijd om foto's te schieten of maak ook jij dan kiekjes om dat je meer tijd nodig hebt voor een beter resultaat?

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

• efka

Wat een vraag!? Wanner is iets een knutselwerkje en wanneer is het kunst?

Belangrijke dingen om van een kiekje naar fotgraferen te komen is je te beseffen welke variabelen “de foto” maken en vervolgens proberen die variabelen zo veel mogelijk te beheersen. Waar let je dan op:

- compositie; beeldhoek; uitsnede

- technische aspecten; de keuze voor groothoek of juist tele; licht; dof; contrast etc.

- standpunt; waar ga je staan t.o.v. je onderwerp; hoe dichtbij of juist veraf, etc.

- Het moment van de dag waarop het licht optimaal is

Voor echt fotograferen heb je meestal tijd nodig - of je kiest voor snapshots - en daarom is het meestal lastig in gezinssetting inclusief ongeduldige kinderen. Soms moet je drie keer om een gebouw heenlopen om het goede standpunt te vinden. Je vraagt nogal wat van een gezin om daar telekens geduld voor te hebben. Je komt dan vaak op een soort van compromis uit. Schroom echter niet tijdens vakanties ook dagen voor jezelf te claimen. Dan kan je je fotografie centraal stellen en dan neem je die tijd die je zelf nodig vindt om je composities en belichting te krijgen zoals je wilt.

Verder is vakantiefoto's maken net zo veel, of net zo weinig als je zelf wilt. Het is niet echt anders als wanneer je het stadspark in gaat. Ik noem iets vaak echte foto's omdat je kan zien dat bewust is gewerkt aan compositie, belichting etc. Je neemt het niet zoals het voor de lens komt, maar je maakt er bewust wat meer van. Kijk eens in fotoboeken en portfolios dan zie je het verschil. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld www.zoom.nl daar zie je alles door elkaar. Het verschil tussen kiekjes en foto's valt snel op als je er oog voor wilt hebben.

• Remco Jan

Volgens mij zijn vakantiefoto's niet anders dan “echte” foto's, mits je er de tijd voor neemt. Door alleen maar vast te leggen waar je geweest bent, zal je niet gauw een echt goede foto maken (toevalstreffers geloof ik niet zo in).

Neem gewoon de tijd, probeer tijd vrij te maken in je vakantie om alleen op pad kunt gaan om goede foto's te maken. Dit lukt meestal niet in gezelschap van anderen, tenzij dat ook fotografieliefhebbers zijn. In dat geval stuw je elkaar vaak omhoog qua kwaliteit.

En nog een belangrijke tip: als je ergens wat langer bent, laat je camera dan de eerste dagen thuis als je op pad gaat. Leer eerst de omgeving kennen. Probeer je ook voor de vakantie zo goed mogelijk voor te bereiden.

• Ad

De mooiste echt foto's zijn “ toevals treffers”

Leer je camera goed kennen zodat je hem blindelings kent, leer een foto te lezen zodat je hierdoor de kennis hebt om op een bepaalde situatie in te spelen.

En fotografeer.

• De Tobfotograaf

als wij op vakantie gaan en er komen familieleden op de foto, dan zijn het voor mij kiekjes.

• Remco Jan

Da's ook een goede definitie. Al kan je ook best “verantwoorde” foto's van familieleden maken lijkt me.

• Remco Jan

Als de mooiste foto's inderdaad toevalstreffers zijn, dan moet je je toch wat meer in je camera, het onderwerp en fotografie in het algemeen verdiepen.

De foto's die ik de moeite vind om thuis aan de muur te hangen zijn allemaal foto's die ik bewust heb gemaakt. Het zijn ook meestal foto's waar ik maar maximaal 2 varianten van heb gemaakt.

• JeroenW

Ik ga ook op vakantie om de vakantie en dan wil ik heus wel wat terug kunnen kijken over 'tig jaar.

Dit soort dingen schiet ik als ik met de kinderen bezig ben.

en dit is ook vakantiekiekje voor mij

Soms ben ik op voor de rest van de familie en kan ik even ongestoord foto's maken.

Of het geen kiekje meer is weet ik niet maar ik had even een uurtje om foto's te maken dat was lekker. Uiteindelijk is het vakantie.

• Ad

Er is helemaal niets tegen “kiekjes”.

Fotografie is het vastleggen van een moment. Niet meer en niet minder.

Zolang de fotograaf het verschil an zichzelf weet tussen “kiekjes” en andere fotografie ( ik wil het heel zeker geen kunst noemen) is er niets aan de hand.

Het is leuk om beiden te kunnen. Niet noodzakelijk om heel plezier te beleven aan fotografie.

• JeroenW

:-) En voor mij als amateur is lol eraan beleven toch wel heel belangrijk. Ik kwam met een kleine 30 echt interessante foto's terug uit luxemburg, voor mijn gevoel zaten er goede tussen, ik had er lol aan om ze te maken.

Je stipt wel een ander goed punt aan, wanneer is een foto kunst?