scherptediepte

• Karin

Ik heb een vraag die voor velen van jullie waarschijnlijk gesneden koek is. Hoe kan ik met mijn compacte Canon SX 100 foto's maken met zo'n mooie wazige achtergrond. Op zich heeft de camera veel instelmogelijkheden, maar hier ben ik nog niet helemaal uit of dit uberhaupt mogelijk is. Moet ik de zoom dan juist wel of juist niet gebruiken, en werkt het op de macrostand juist wel of juist niet, heeft de flits hier ook nog invloed op?

• Ad

De scherptediepte wordt bepaalt door de diafragma opening.

Hoe lager het getal, hoe minder scherptediepte hoe meer de achtergrond wazig wordt.

Hoeveel invloed de zoom ( brandpuntsafstand) hierop heeft is per lens verschillend.

Waarschijnlijk is de lens al klein van diamete dus is het effect altijd redelijk groot.

• JeroenW

Aanvullend op Ad. Nee, flits heeft er geen invloed op. Ga ‘s het boekje van je camera bestuderen of er iets van een diafragma voorkeuze stand op zit (Av bij Canon, dacht ik). Speel daar ’s wat mee. Zet bijv. wat voorwerpen in een rij, (of neem een hek ofzo) ga er op 45 graden op zitten en schiet wat op verschillende diafragma's.

Zoiets kun je bijv. doen:

Behalve brandpuntsafstand (zoom voor de compact gebruikers) speelt je afstand tot het onderwerp ook nog een rol.

Op deze site: http://www.dofmaster.com/dofjs.html is dat mooi in beeld gebracht. Je kunt je camera kiezen, brandpuntsafstand en diafragma invoeren en dan zie je precies hoe het zit.

Begrijp je eenmaal het principe dan is het een kwestie van veel doen en je zult merken dat je vanzelf leert inschatten wat een bepaalde instelling doet voor je achtergrond.

• Ruud

Alles een beetje samenvattend:

Een zo klein mogelijke scherptediepte bereik je maximaal ingezoomd en met een zo groot mogelijk diafragma.

Voor een beetje juiste belichting gaat een zo groot mogelijke diafragmaopening altijd samen met de kortst mogelijke belichtingstijd. Dus een van die twee stel je in, dat volgt de ander in omgekeerde richting.

Tussen al uiterste waarden in zijn beslist ook andere acceptabele waarden te vinden. Maar dat vind je uit door te variëren op wat hier boven staat.

• JeroenW

Ook nog een mooie tekst. Nou, met alle hulp van ons drie ben ik benieuwd hoe het Karin gaat lukken.

• kompjoetervilozoov

Kan je meestal vergeten met een compact met kleine sensor.

• JohnF

Vooral dat laatste, compact met piepkleine sensor bemoeilijkt het creatief werken met scherptediepte.

Scherptediepte wordt verder bepaald door:

1) diafragmawaarde, hoe kleiner het getal (groter het diafragma) hoe kleiner de scherptediepte.

2) de brandpuntsafstand. Hoe meer ingezoomd (hoe langer de brandpuntsafstand) hoe kleiner de scherptediepte.

3) de afstand tot je onderwerp. Hoe korter, hoe kleiner de scherptediepte.

Met andere woorden: onderwerp dichtbij, achtergrond veraf, diafragmawaarde zo klein mogelijk en zoveel mogelijk inzoomen. Heb je geen diafragmavoorkeuze, de camera op portretstand zetten.

Veel succes

JohnF

• Karin

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker mee aan de gang.