formaat opgenomen beeld veranderen?

• Baukje

Hallo,

Ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag.

Normaal knipt mijn digitale toestel (7 mp) foto's van het formaat 3072x2304.

Nu heeft mijn dochtertje op allerlei knopjes gedrukt, en nu zijn er heel veel foto's geknipt met het formaat 640x480. Kan ik die nog omzetten naar 3072x2304?

Ik denk dat ik het antwoord wel al weet, nee denk ik, maar ik dacht ik kan het proberen toch?

En hoe groot kan ik die foto's maximaal afdrukken zodat ze nog wel scherp zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr Baukje

• JohnF

7,5 x 5 cm is nog mogelijk. Alles wat je groter afdrukt ziet er niet uit.

Helaas.

JohnF

• Remco Jan

Met deze resolutie zou ik ze alleen nog op het beeldscherm bekijken en niet de moeite nemen om ze af te drukken…

• Micha

Met een fotobewerkingsprogramma kun je nog best een heleboel pixels laten bijrekenen. Er wordt welliswaar geintrapoleerd, maar het beeld zal na enige verscherping zeer acceptabel zijn voor grotere afdrukken hoor.

Succes

• efka

Ja, het kan maar verwacht in alle eerlijkheid geen wonderen. Via photoshop of speciale programma's (PhotoZoom Pro is zo'n programma - download bijv. een trial) kan de pixels er bij laten rekenen. Afhankelijk van het soort afbeelding zijn hiervoor verschillende algoritmes.

Doe het niet in één stap (dus van 640 naar 3000). Herhaal de stap telkens in stapjes van bijv. 10%. Je kan er iets mee winnen, maar niet alles. Zet je scherm op 100%, zodat je ook kan zien wanneer je vergroten lelijk wordt, want ook hier geldt dat overdaad schaadt.

In het algemeen (als je het goed doet) is je resolutie van 640 nog net op te rekken tot verantwoorde 10x15 printjes.

suc6