Minder megapixels gebruiken, heeft dat 'voordelen'?

• Jeroen

Hoi,

Ik heb een 8 Megapixel camera (Canon IXUS 860) en een 6 Megapixel (Canon S3 IS). Ik vergroot eigelijk nooit foto's en die 6 MP is dus al meer dan genoeg. Heeft het buiten ruimte besparing nog andere voordelen om de 8MP camera op een lagere resolutie te zetten?

Groeten

Jeroen

• Remco Jan

Een voordeel zou kunnen zijn dat je minder nabewerking hebt. Stel dat je je foto's alleen maar op het web publiceert met een maximale grootte van bijv. 1500 pixels, dan kan je de foto's sneller publiceren als je de camera al op die resolutie instelt.

• efka

De belangrijkste besparing of voordeel die ik mij voor kan stellen is die camera dan maar helemaal niet te kopen.

Op een 10x15 afdrukje zal je het verschil niet zien tussen 6 of 8 Mp; bij deelvergrotingen kan het al wel gaan spelen. Maar wat wil je nu eigenlijk? Wat wil je besparen? Het gaat je toch niet om die paar centen die een cf of sd kaartje tegenwoordig kost?

• kompjoetervilozoov

Nee.

Een nadeel is dat de camera zelf gaat resizen, en daar zijn camera's minder goed in dan software op een computer.

Kwoot:

vergroot eigelijk nooit foto's en die 6 MP is dus al meer dan genoeg.

Ook als je vergroot (wat is dat eigenlijk, digitaal vergroten?) is 6 MP meer dan genoeg, met een kompakkie waar het lensje nimmer de sensorresolutie bereikt.

Details die het lensje niet tekent, komen ook niet tevoorschijn bij opblazen…..

• Jeroen

Nou nou relax!

Iemand beweerde op een of ander forum dat zijn camera mooiere foto's maakte op 5 MP dan op 8MP. Aangezien mij dat een raar verhaal leek wilde ik eens vragen wat jullie mening is. That's all.

Groeten

Jeroen

• JeroenW

Niet onmogelijk. Als je denkt dat dat bij jouw camera ook zo is moet je dat testen. Zet de camera op een statief en schiet dezelfde scene met verschillende instellingen.

• De Tobfotograaf

Om met meer pixels de kwaliteit te verdubbelen, heb je 4x zoveel pixels nodig.

de winst van 6 naar 8 megapixel is de wortel van 8/6=1.15. je winst is dus 15%

• kompjoetervilozoov

Mogelijk past het dan beter op z'n computerscherm…..

2op1 is mooier dan 3,3 op 1

• Remco Jan

Maar dat was de vraag niet. Jeroen vroeg of er voordelen zijn door een lagere resolutie in te stellen…

• Ad

Ja dus.

Want de foto wordt nauwelijks merkbaar minder van kwaliteit, de camera slaat sneller op, en er gaan er meer op je kaartje.