aftellen geheugenkaart

• mama van een prachtzoon

Hallo,

Ik heb hier nogmaals een vraagje over. Wie weet leest iemand dit en zegt van ja, dat is het probleem.

Ik heb dus een panasonic dmc-tz3 gekocht en het probleem was dat hij veel schrijffouten gaf, storing geheugenkaart. Plus als ik b.v. een foto maakte dan schreef hij het soms niet af van de geheugenkaart. Dan bleeft hij staan op b.v. 288. Vervolgens gaf ie een schrijffout en weg waren de foto's die niet goed waren opgeslagen.

Het gekke is hij slaat ze wel op.

Ik ben ermee naar de fotograaf geweest en die had dit nog nooit meegemaakt. Hij wijt het aan de overdracht van de foto naar de geheugencard. Hij zou nog contact opnemen met panasonic. Ik heb een nieuw toestel gekregen, een andere sd card van scandisk erin en jahoor hetzelfde probleem. Hij heeft nog geen storingen gegeven maar hij schrijft ze niet goed af. Op zich vind ik dat nog niet eens zo erg als hij maar geen storing straks geeft en alle foto's weer zijn verdwenen. Ik ga dus even flink testen en anders gaat deze camera toch retour naar de winkel. Met pijn in mijn hart hoor.

Wie o wie heeft dit dus weleens meegemaakt. Ik vroeg nog heeft het te maken met de manier waarop je foto's maakt. Dus b.v. eerst het knopje half indrukken en dan doordrukken. De flitser misschien. Maar dat deed niet terzake.

Kortom, wie o wie heeft er een oplossing in deze.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• JeroenW

Aangezien elke jpg een andere grootte heeft zijn die tellers nooit echt exact. Er zijn camera's die pas bij 50% vulling een redelijk accurate telling geven.

Verder is het, om kaartproblemen te voorkomen, aan te raden om regelmatig de kaart helemaal leeg te halen en in de camera te formateren.

• Micha

Hallo, het terugtellen is niet het zelfde als vroeger met analoog.

Dit komt doordat bij de digitale fotografie de grootte van een bestand kan wisselen. Dit hangt af van de manier van comprimeren (JPEG instellingen)

Sommige camera's kunnen “zien” of een gemaakte foto veel details heeft, of dat er veel egale vlaggen inzitten. Er zal dan een andere compressie gebruikt worden om de hoeveelheid details te kunnen opslaan.

Met andere woorden, een foto van een wit vlak zal een heel klein bestand opleveren, terwijl een foto van een boom in de winter, met heel veel takjes dus, een veel groter bestand zal opleveren.

Nu de uitleg van de tellerinformatie:

Omdat de camera van tevoren niet weet of je alleen foto's gaat maken van witte vlakken, of alleen foto's van winterbomen, isde aanduiding van hoeveel foto's er op je geheugenkaart passen slechts een benadering. De camera neemt een gemiddelde.

Met andere woorden, staat er in je display dat er 200 foto's op passen, dan kan het best zijn dat als je alleen foto's maakt van witte vlakken, dat er dan 400 foto's op de kaart passen. De teller gaat dan pas naar 199 als je 2 foto's hebt gemaakt.

Andersom kan het ook heel goed dat als je een druk, kleurrijk plaatje schiet, de teller van 200 naar 198 gaat na maar 1 foto.

Dat van die lees-storing heeft hier niks mee te maken, dat is echt niet zoals het hoort. Wel netjes dat je meteen een andere camera mee kreeg. Hoop voor je dat dit niet meer voor zal komen met de nieuwe set.

Veel fotoplezier.

Jee, nu weet ik het ook niet meer.

Ik heb net de panasonicfabrikant aan de lijn (vraag me niet hoe lang ik in de wacht heb gestaan) en die adviseerde me of het fototoestel op te laten sturen om het na te kijken.

Dus ja, dat wilde ik dus gaan doen. Maar nu ik dit verhaal weer lees, denk ik van ja, dat kan ook misschien wel kloppen.

Wordt vervolgd.

• Ad

Indien er nog leesfouten voorkomen, ga dan met de camera terug

Nee, dat is het nu weer juist. Ik heb sinds gisteravond de nieuwe camera en hij geeft gelukkig nog geen leesfouten.

Dus dat is weer positief. Alleen telt hij niet goed af dus. Maar zoals ik het hier lees kan dat normaal zijn????

Anders wacht ik het nog even af. BIj panasonic wordt er ook alleen maar mee gerommeld.

Bedankt voor jullie reacties.

• JeroenW

Let even op waar je je antwoorden plaatst, houdt de boel leesbaar.

Ik zou zeggen, maak een aantekening van wat een lege kaart aan kan volgens de camera, schiet die kaart vol. Zit er niet meer dan een foto of 10 verschil in en doet ‘ie ’t verder prima, maak je dan niet druk.

• Rudo

Het goed aftellen is dus geen probleem, maar heeft met de grootte van de bestanden te maken, dat kun je teruglezen in eerdere posts.

Zolang alle foto's gewoon op de kaart weggeschreven worden, dan is er toch geen probleem? Dan zou ik de camera dus ook niet terug sturen! Zolang je de camera dan kwijt bent kun je ook geen foto's maken!

Groetjes van Rudo

Ik wilde jullie even allemaal bedanken voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels alweer contact gehad met de fotozaak (ik had afgesproken dat ik het fototoestel morgen zou leveren) en ze zouden het dan doorsturen naar de technische dienst van Panasonic.

Maar als ik jullie verhalen zo lees wacht ik het even af. Het is dus normaal dat hij foto's niet goed afschrijft. Ik snap het verhaal wel maar als ik b.v. 10 foto''s achterelkaar neem van hetzelfde plaatje dat hij dan 9 foto's wel afschrijft en 1 niet. Maar ach, hij slaat het gelukkig wel op.

En gelukkig heeft hij nog geen lees/schrijffouten aangegeven. Als hij dat weer doet dan ga ik linea recta terug naar de zaak en mogen ze het wel onderzoeken. Of misschien wel mijn geld terug.

Nogmaals, bedankt!

• kiki kiki kiki

hoi,

ik heb hetzelfde toestel en ik heb het eens geprobeerd. Het terugtellen klopt inderdaad niet, dus er zal niets mis zijn met je toestel.

kiki