Hallo,
het is hier vast al eens langsgekomen, maar ik wil graag wat persoonlijker advies van jullie.
Ik zit met het idee te spelen om met fotografie mijn hypotheek te bekostigen. Met andere woorden: professioneel fotograaf worden. Tot nu toe heb ik slechts als hobby gefotografeerd, en ik besef dat prof zijn een héél andere tak van sport is.
Mijn vraag is echter: wát is er precies anders. Hoe pak je zoiets aan? Wat is financieel gezien het meest interessant; freelance of in dienst van bijv. een persbureau. Of een fotowinkel? Of langzaam beginnen vanuit het lokale sufferdje en zo je diensten tegen een leuk tarief aanbieden?
Direct investeren in duur glas of blijven werken met mijn huidige apparatuur (EOS 10D met 17-40L, 28-135 IS USM, 50 f1.8 en Sigma 135-400)? En wat zie ik over het hoofd? Wat zijn ongeveer de verdiensten? Kun je er van leven?
Ik heb nu gewoon een fulltime baan die op zich goed bevalt maar ik wil graag fulltime met mijn hobby bezig zijn. Ook al loop ik dan het risico fotografie als hobby te verliezen, dit heb ik er dan wel voor over. Lekker op pad zijn overdag, veel met mensen te maken hebben, creatief bezig zijn en daar ook nog eens voor betaald krijgen is natuurlijk super!