Fotograaf worden

• Woelders

Hallo,

het is hier vast al eens langsgekomen, maar ik wil graag wat persoonlijker advies van jullie.

Ik zit met het idee te spelen om met fotografie mijn hypotheek te bekostigen. Met andere woorden: professioneel fotograaf worden. Tot nu toe heb ik slechts als hobby gefotografeerd, en ik besef dat prof zijn een héél andere tak van sport is.

Mijn vraag is echter: wát is er precies anders. Hoe pak je zoiets aan? Wat is financieel gezien het meest interessant; freelance of in dienst van bijv. een persbureau. Of een fotowinkel? Of langzaam beginnen vanuit het lokale sufferdje en zo je diensten tegen een leuk tarief aanbieden?

Direct investeren in duur glas of blijven werken met mijn huidige apparatuur (EOS 10D met 17-40L, 28-135 IS USM, 50 f1.8 en Sigma 135-400)? En wat zie ik over het hoofd? Wat zijn ongeveer de verdiensten? Kun je er van leven?

Ik heb nu gewoon een fulltime baan die op zich goed bevalt maar ik wil graag fulltime met mijn hobby bezig zijn. Ook al loop ik dan het risico fotografie als hobby te verliezen, dit heb ik er dan wel voor over. Lekker op pad zijn overdag, veel met mensen te maken hebben, creatief bezig zijn en daar ook nog eens voor betaald krijgen is natuurlijk super!

• Dennis V

Heb je momenteel dan zoveel opdrachten dat het dit mogelijk maakt?

Kan je eventueel terugvallen op spaargeld of 2e inkomen als het even tegen zit?

Krijg een beetje het idee dat je er blind instapt…

• Ad

Vergeet zo ongeveer al het leuke aan fotograferen.

Je MOET productief zijn.

Je verdient weinig. ( ga daar maar van uit)

In de fotografie gaat het niet alleen om wat je kan, maar voornamelijk om wat je gegunt wordt.

De kans is groot dat je alleen bruidsreportages gaat doen.

De concurentie is moordend.

Had ik al gezegd dat je weinig verdient?

Als je een eigen huis hebt met een hypotheek zou ik het je afraden.

Persbureau's nemen in de regel alleen geschoolde fotografen aan met flinke papieren.

En dan nog sta je in de stromende regen in de kou te wachten tot je eindelijk op het knoppie mag drukken.

Wees voorbereid op heftig ellebogen werk van de freelancers.

En, had ik al gezegd dat je weing verdient?

Klinkt allemaal misschien erg negatief van een beroeps fotograaf met 30 jaar ervaring.

Maar zo is het.

Ik heb heel veel jaren gehad dat ik erbij moest werken.

Vele jaren reed ik in een oud barrel wat ik zelf moest repareren.

Kon ik niet op vakantie.

Nee, het beroeps worden is niet zomaar even een keuze.

En jaren geleden toen ik nog persfotograaf was heb ik ook klussen aangepakt voor grote postorderbedrijven, weken achter elkaar in een grote studio lopende band werk.

Dan zie je snel dat beroeps fotografie productie werk is.

Heel soms zijn er fotografen die de kans krijgen om iets anders te doen.

Maar dan vliegen of de kogels om je oren, ( dat is niet leuk en romantisch) of pappie heeft geld zat.

Het is een mooi beroep, maar met een gezin met maandelijkse verplichtingen kun je niet zomaar even beroeps worden.

In een winkel heb je een heeeeeeeeeeeeel laag inkomen.

p.s.

En ik was “kortaf”????

• Antony

Het is voor mij beresimpel om een fantastische foto te maken. En het is voor mij beremoeilijk om die fantastische foto te verkopen. Zeg maar: nagenoeg onmogelijk. Er zit niemand op me te wachten.

Heb je geexposeerd? Heb je gepubliceerd? Heb je een portfolio? Heb je een website? Heb je maat 46? En heb je die ergens tussen een deur?

Neem de proef op de som, stap naar een reisbureau, naar het lokale sufferdje, naar een uitgever, naar een huwelijksbureau, adverteer op Marktplaats, etc en laat mij je successen eens horen.

• joopc

Ad, ik sluit mij bij jouw betoogje aan, 1970 begonnen, 1981, het idee full time fotograaf en verder tot vandaag gesappeld en ernaast een full time baan gehad om inderdaad, de hypotheek te betalen.

Beroepsfotograaf was een mooi beroep, tot iemand met weinig hersencellen, een zitplaats gevonden had in de regering en besloot om het beroep fotograaf, definitief de nek om te draaien en dit beschermd en aloude ambacht tot vrij beroep uit te roepen. Met andere woorden, de goede amateurs daargelaten, iedere l** met een digitale camera kan tegenwoordig zeggen dat hij “”“”“FOTOGRAAF”“”“”" is. Hij/Zij hoeft niet aan te tonen dat een beroepsopleiding is gevolgd want fotograaf is een onbeschermd en vrij beroep, dus wie de laagste prijs heeft krijgt de opdracht……… eh ja dus.

Ben ik nu dus nog een beroeps-fotograaf? Ja in naam maar ik zeg het heel zachtjes, anders krijg ik de klachten over mij heen als het gaat over die ‘anderen’.

joopc

• JeroenW

Niet bepaald kortaf. :-) Heldere kijk op de realiteit en meteen m'n vraag beantwoord hoe ze dat nou doen met die dikke catalogi.

Zou er zelf niet eens over denken om pro te willen worden. Als ik opdrachten genoeg krijg dat ik af en toe wat nieuw speelgoed kan kopen ben ik allang blij.

• De Tobfotograaf

Er lopen inderdaad te veel TOPfotografen rond, ik als toBfotograaf, ben zo verstandig geweest er mijn hobby van te maken. “Elke” amateur is een TOPfotograaf. De meesten denken dat ze goed kunnen fotograferen, ik niet. Ik schiet plaatjes die IK mooi vind en niet een ander. Smaken verschillen en daar berust veel commentaar op. Plaatjes die ik om een of andere reden mooi vind of bijzonder, worden door sommige gewoon als TOBwerk beschouwd en dat zal mij een worst wezen. Ik zie het dan ook voor mij nioet weggelegd om er mijn hypotheek van te betalen. Prive en werk dient men gescheiden weten te houden.

maar dat is mijn mening.

• Joop

Ad schreef:

> En ik was “kortaf”????

Een eerlijk antwoord en beslist niet kortaf.

De Tobfotograaf schreef:

> De meesten denken dat ze goed kunnen fotograferen, ik niet. Ik schiet plaatjes

> die IK mooi vind en niet een ander. Smaken verschillen en daar berust veel

> commentaar op. Plaatjes die ik om een of andere reden mooi vind of

> bijzonder, worden door sommige gewoon als TOBwerk beschouwd en dat zal

> mij een worst wezen.

Ook mijn mening.

• Ad

Dat is dus ook het mooie van fotografie als hobby.

Je mag het zelf mooi vinden en er iets mee doen, of niet.

Als prof moet een ander het mooi vinden.

En dan moet het nog verkoopbaar zijn.

Vervolgens moet het nog een prijs opleveren waar je iets aan hebt.

Ik ben verslaafd aan het vak, maar een mooi beroep met veel voldoening is het niet.

• JeroenW

Ik kom veel op amerikaanse prikborden. Ik heb de indruk dat het in dat land veel normaler is om een fotograaf in te huren voor een opdracht. Neem het verschijnel senior portraits. Hier totaal onbekend, daar goede handel voor mening fotograaf.