set uitbreiden, waarmee? nikon d70s

• Mirella

Hallo

Ik wil een flitser kopen voor op mijn Nikon d70s. Welke kan ik het beste aanschaffen voor portret.

En als ik toch geld ga uitgeven, welke lens is het mooiste voor portret?

Mijn droom is mijn eigenstudio maar wil eerst wat meer kennis opdoen, maar erger me elke keer aan de harde schaduw's achter de personen.

Ik hoor het graag.

en Ad, ik las dat je een grote studio hebt en veel ervaring. Geweldig. Ook workshops wil je gaan geven.

Waar woon je??

gr Mirella

• JeroenW

Als je een flitser zoekt voor op je camera en je wilt makkelijk vrij aardige foto's kunnen maken dan kan ik je echt de sb600 aanraden. (wel met een omnibounce kapje erbij).

Portretlens… hmmm… ligt, vind ik, een beetje aan je stijl. Een 50mm 1.8 is een heerlijke lens voor weinig geld maar heeft wel als consequentie dat je voor headshots toch behoorlijk dicht op je onderwerp moet gaan zitten. Daarvoor zou een 85mm 1.8 handig zijn (die is overigens 2e hands ook goed te krijgen).

Alternatieven hiervoor zouden bijvoorbeeld de tokina 50-135 2.8 of de, soms lastig te vinden 28-70 2.8. Tamron maakt ook een mooie 28-75 die nog geen 300 euro nieuw is.

• JohnF

Voor portret een flitser op je camera is alleen voor buiten opnames. Voor echte portretten binnen wordt het niet echt goed. Ik weet niet hoeveel geld je wilt uitgeven, maar een kleine flitsste is hier op zijn plaats.

Wat betreft de objectieven zijn de 50mm en 85 mm perfect. Beide zijn leverbaar in 1.4 en 1.8 versie, afhankelijk van wat je er voor uit wilt geven.

JohnF

• Remco Jan

Bovendien heb je al heel betaalbare flitssets “made in China”. NIet de kwaliteit van de bekende namen, maar voor de hobby is het prima spul.