beeldformaat 2:3, 4:3, 16:9

• mama van een prachtzoon

Ik zit enorm te twijfelen op wat ik mijn camera het best kan zetten. Bij 2:3 maakt hij gelijk de juiste foto's in formaat 10X15 die ik meestal bestel via de AH.

In het andere formaat moet je elke foto wijzigen en/of bekijken.

Ik heb hem dus in 2:3 gezet maar ik vraag me dus af of je dan ook kwaliteitsverlies van een foto hebt?? Volgens mij maakt dat niet uit bij foto's van 10X15.

16:9 gebruik je voor mooie landschappen waarschijnlijk of als je foto's wilt uitvergroten??

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik ben een leek op dat gebied, maar ik moet zeggen ik leer elke dag bij. Ik ben nu overgestapt van een sony dsc-p52 (al 4 jaar in bezit) naar een panasonic dmc-tz3 en wauw wat een verschil zeg. Ik blijf maar foto's maken met deze.

• kompjoetervilozoov

Met 3:2 worden er inderdaad wat pixels niet gebruikt, maar dat zal geen merkbare invloed op de kwaliteit van 15x10 foto's hebben.

Die enorme twijfel is 100% overbodig.

PS, zou je een ander formaat in de camera instellen, dan zal de afdrukcentrale iets gaan wegsnijden.

Misschien is dat wel iets wat je wil houden, kan je dus beter zelf doen.

Regel is dus: kies in de camera dezelfde verhouding die afgedrukt wordt (indien je zelf niks wil doen op de computer met je plaatjes)

• mama van een prachtzoon

Bedankt voor je snelle reactie.