hoeveel pixels is hoeveel mb

  • thegrant

    even een vraagje

    wat is de reken formule van pixels naar mb

  • Remco Jan

    Dit kan je alleen uitrekenen als je in TIFF fotografeert. Iedere pixel is dan 3 of 6 bytes (afhankelijk of je in 8 of 16 bits werkt) groot.

    Als je in JPEG fotografeert hangt het af van de hoeveelheid compressie, en de hoeveelheid detail in de onderwerp.

  • thegrant

    okee

    maar daar heb ik geen verstand van

    maar ik wil een foto op canvas laten drukken.

    en dan moet de foto(jpg) 1575 maal 2362 pixels zijn

    en mijn jpg in 1,12mb is dit dan voldoende

  • Frank

    -rechtermuisknop

    -eigenschappen

    of

    zonder klikken erop staan met je muis en kijk wat voor pop-upje je krijgt bij de afbeelding

  • KArel

    Heb je dar iets aan : http://users.skynet.be/ihs/Fotografie/tabel%20formaat%20afmetingen.htm ?

    Groetjes

    Karel

  • Micha

    Dat kun je niet zo zeggen.

    De grootte van de JPEG (1,12 Mb) hangt van de mate van compressie af. En zegt helemaal niks over de hoeveelheid pixels.

    Je moet gewoon even kijken hoeveel pixels het bestand heeft.

    Ga in de verkenner naar de betreffende foto, klik met rechter muisknop, kijk bij eigenschappen, en daar staat bij hoeveel pixels de foto heeft.

    Succes

  • De Tobfotograaf

    volgens mij zou een hoge compressie in jpeg geen kwaad kunnen, omdat op canvas afgedrukt je toch geen verschil ziet. of zie ik dat verkeerd?

  • Micha

    volgens mij zie je dat verkeerd. ook op canvas afgedrukt kun je JPEG-artefacten zien als er teveel is gecomprimeerd. misschien valt het iets minder snel op, maar toch… teveel compressie valt vaak op in egale vlakken, maar ook bij randjes in detail-rijke beelden (boomtakjes bv)

  • Micha

    KArel, die tabel suggereert een vaste omrekening van hoeveelheid pixels naar Mb, maar die is er niet.

    Zelfs niet in TIFF of RAW formaat volgens mij. Als ik verschillende NEF (nikon RAW) bestanden bekijk hebben ze allemaal een hoeveelheid pixels van 3904*2616 (= 10,2 Megapixel) maar een bestandsgrootte tussen 15 en 15,9 Mb

    De grootte van JPEG gecomprimeerde beelden hangt nog sterker af van de manier van comprimeren, dat doet iedere camera anders, en kan ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid detail in de opname.

    Daarentegen geeft de tabel wel goed weer hoeveel pixels je nodig hebt om bij 360 DPI een bepaalde afdrukmaat te kunnen halen.

    Dit is ook goed zelf uit te rekenen. 3904*2616 pixels, afdrukken bij 360 DPI dus 3904 / 360 = 10,84 inch (inch is 2,54 cm) dus 27,54 centimeter bij

    2616 / 360 = 7,267 inch, dus 18,46 cm

    Nogmaals, Voor afdrukken is het aantal beschikbare pixels het meest belangrijk, daarna ook nog de mate van compressie want teveel compressie kan lelijke, blokkerige vlakken geven.

  • De Tobfotograaf

    bij jpeg is het zo hoe meer gecomprimeerd wordt, hoe minder geheugenruimte er nodig is. dat is logisch, daar wordt ook voor gecomprimeerd. echter bij jpeg kan er afhankelijk van de compressiefactor al dan niet kleinere bestanden, maar dan wel met meer kwaliteitsverlies gemaakt worden. bij tiff kan er wel gecomprimeerd zijn/worden maar dan zonder kwaliteitsverlies. daar zit het verschil in.