Nikon D40 met de Nikkor 70-300?

• Robin84

Hallo!

Ik heb eigenlijk maar een kort vraagje. Ik heb een Nikon D40 en ik kan een lens goedkoop op de kop tikken, de Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 G

Past dit objectief ook op deze Nikon D40?

Wellicht kan 1 van jullie mij helpen?

Alvast bedankt,

Groeten!

Robin

• Rudo

Het antwoord is kort: Ja!

Volledig compatible!

Groetjes van Rudo

• JeroenW

Past er sowiso op en lichtmeting heb je ook wel. Autofocus ligt eraan, er is een 70-300 VR, die autofocust wel, de andere twee 70-300 lenzen doen dat niet op de D40.

• Robin84

THnx jongens!

Het is geen VR, maar de G. Deze kan dus geen gebruik maken van de autofocus? Op de D70 deed hij dat wel, weet ik van een vriend die diezelfde had.

• Micha

Robin, je schrijft dat het de AF-S versie is, en die autofocust dus WEL op de d40.

VR is de beeldstabilisatie (vibratie reductie) Dus als het de lens zonder de VR is, moet je alleen met uit de hand fotograferen rekening houden met de sluitertijd. Neem minimaal een sluitertijd van 1/brandpuntsafstand. Dus bij 300 mm neem je een sluitertijd van 1/300 seconde of korter.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

• JeroenW

Robin84 schreef:

>

> THnx jongens!

>

> Het is geen VR, maar de G. Deze kan dus geen gebruik maken

> van de autofocus? Op de D70 deed hij dat wel, weet ik van een

> vriend die diezelfde had.

Ah, de G. Veel lens voor een euro of 75 tweedehands. De G is geen AF-S lens en autofocust dus niet op de D40.

Zoals je hier kunt zien:

http://photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#70-xx

is er maar een AF-S 70-300 en da's de VR.

• Rudo

Ah… ik zag inderdaad dat Robin het over een Af-s lens had, en ging er dus van uit dat het om de VR ging, ik zag de G dus niet staan…. toch maar eens beter lezen :D

Groetjes van Rudo

• JeroenW

En da's het verwarrende. De VR is ook een g-type lens en wordt soms ook zo aangeduid.

• Rudo

Oh…. goed om te weten!

Wel raar toch, want niet alleen de VR is het verschil tussen deze lenzen, toch?

• JeroenW

Nee, de VR is optisch een totaal ander ontwerp. Verschil tussen de oude G en de ED was niet zo heel groot, voornamelijk glaskwaliteit maar dit is echt iets nieuws.

http://photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#70-xx