kitlens Nikon

• Joop

Je weet wat de minimale sluitertijd is van de lens kom je daar onder verhoog je de ISO waarde zodat je altijd weer sluitertijden krijgt die boven minimale sluitertijd van de lens ligt.

IS en VR zijn hulpmidellen die je foto kunnen redden als je heel snel een foto moet maken waarbij je de camera niet goed ingesteld hebt, maar ik vindt het een hele dure gadget. JA ik heb zelf ook een lens met IS en die hebben ook wel eens een foto van mij verknald.

• kompjoetervilozoov

Met zelfverzonnen termen als “sluitertijd van de lens”sticht je alleen maar meer verwarring.

So beat it…..

• Remco Jan

Ik neem aan dat je bedoeld de minimale sluitertijd die voor een bepaalde brandpuntsafstand nog kunt gebruiken. Uiteraard ken ik die regels, en ik weet ook dat je de ISO waarde kan verhogen. Maar ik kies dan toch liever voor een lagere ISO waarde in combinatie met VR.

En VR of IS kunnen inderdaad ook een foto verknallen, als je het niet goed gebruikt. Maar geld dat niet voor allen functionaliteit? Ik kan met een D3 vast ook hele slechte foto's maken….

En qua kosten: volgens mij wordt een objectief niet heel erg veel duurder door VR of IS. Als je bijvoorbeeld de Nikkor 70-300ED vergelijkt met de nieuwe 70-300 VR dan is het prijsverschil niet zo heel groot, zeker als je de extra's als verbeterde optische kwaliteit, interne focussing en stilstaande frontlens meeneemt.