Welke camera

  • Frank

    Beste mensen,

    Ik ben op orientatietocht…

    Maar nu zit ik te dubben over welk merk digitale spiegelreflexcamera……..

    Ik hoef niet je-van-het, maar wil wel iets waar ik mee “vooruit” kan.

    Zelf dacht ik aan de D60 serie van Nikon.

    Maar waar moet je op letten, qua prijsverschillen etc.

    Voor de camera heb ik ongeveer € 600,- over.

    Aanschaf dacht ik zo rond de zomervakantie, gezien wij pas in oktober op vakantie gaan.

    Ben benieuwd naar de reacties!

    Bedankt alvast.

    Frank.

  • De Tobfotograaf

    dan wordt het dus de D60, als ik het goed begrepen heb

  • JeroenW

    Frank schreef:

    >

    > Beste mensen,

    >

    > Ik ben op orientatietocht…

    > Maar nu zit ik te dubben over welk merk digitale

    > spiegelreflexcamera……..

    Waarom een spiegelreflex?

    >

    > Ik hoef niet je-van-het, maar wil wel iets waar ik mee

    > “vooruit” kan.

    Wat is vooruit? Een digitale body is nog relatief nieuw, er wordt nog van alles aan ontwikkeld. Kans dat je over 5 jaar nog heel happy bent met je keuze is niet zo heel groot.

    > Zelf dacht ik aan de D60 serie van Nikon.

    Leuke ding. Heb je trouwens gezien voor wat voor prijzen de elektronica giganten nu de D40 opruimen?

    >

    > Maar waar moet je op letten, qua prijsverschillen etc.

    Betaal niet te veel maar dat hoeft ook niet meer met sites als kieskeurig en de pricewatch van tweakers?

    > Voor de camera heb ik ongeveer € 600,- over.

    Is dat alleen de body? Of body en kitlens? Die prijsklasse past misschien ook weleen canon 400d en een of andere olympus. Zou ze zekers ook 's vasthouden voordat je de nikon koopt.

    > Aanschaf dacht ik zo rond de zomervakantie, gezien wij pas in

    > oktober op vakantie gaan.

    >

    Sowiso handig om enige tijd in te plannen om te wennen aan je nieuwe aanschaf.

  • rob

    Zelf ben ik een absolute pentaxfan maar ik zou naar een fotozaak gaan en daar de camera's eens in de hand nemen en kijken welke je letterlijk het best past.

    Ik kan mijn pentax bijna geheel met 1 hand bedienen terwijl ik alles handmatig instel en dat is voor mij belangrijk omdat ik liefst zonder statief werk bij macro opnames in de natuur en met de andere hand soms even een bloemetje moet ondersteunen o.i.d.

    Marlies

  • JeroenW

    M'n moeder denk ook na over een digitale spiegelreflex. Ze heeft nog een pentax uit de late jaren '70. (een Pentax MV dacht ik) en wat k-bayonet manual focus lenzen erbij. In hoeverre is dat oude glaswerk nog bruikbaar op een moderne body?

  • fotomark

    Vraag in een Vraag.

    In theorie kunnen de lenzen wel op de pentax meen ik maar is mede door de brandpuntsverlenging niet aan te raden.

    Sowieso is het misschien raadzaam om na al die jaren trouwe dienst te investeren in nieuwere lenzen die beter met een digitale reflex samenwerken.

    Wat betreft een Nikon D60

    Is gewoon een hele goede camera voordat geld!

    Een 400D kan ook natuurlijk, zijn nu heel goedkoop omdat de 450D in aantocht is.

  • rob

    Ik gebruik zonder enig probleem zelfs nog schroefdraadlenzen op m'n digitale pentax wel met een adapter.

    Maar alle lenzen met k bajonet zijn zonder probleem en zonder adapter te gebruiken.

    Ik gebruik niets anders en heb de moderne lenzen aan de kant gelegd voor snel snapshotwerk.

    M'n macrolenzen zijn allemaal oude k bajonetlenzen. Dit was voor mij een van de redenen om een pentax te kopen juist omdat die zogoed samenwerkt met de oudere lenzen.

    Wel moet je er aan denken hoe ouder hoe meer handmatig instellen maar b.v de lichtmeting kun je met 1 knopje in duwen regelen zelfs met de oude schroefdraadlenzen.

    Bovendien vind ik het oude glaswerk meestal veel mooiere resultaten geven zeker qua bokeh.

    In de handleiding staat precies welke functies met welke oude lens gebruikt kunnen worden.

    Het word je door pentax zo wel heel gemakkelijk gemaakt om je oude lenzen te kunnen blijven gebruiken, zouden veel andere fabrikanten een voorbeeld aan kunnen nemen.

    Marlies

  • Piggel

    Ik heb onlangs nog een pracht van een prime-lens op de kop getikt voor 30 euro's (een Pentax 50mm F/1.7). Wel volledig handmatig instellen, maar wat een plaatjes maakt dat ding zeg….

  • kompjoetervilozoov

    Ik heb al een tijdje een SMC Takumar 50mm/1.4, 40€ voor betaald , in nieuwstaat. (gebruik hem op een Canon 10D en 20D)

    Verkoop ik nooit meer……