Euro-Dollar koers

  • Edwin

    Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een compact camera voor ‘er bij’. Nu is mijn keus min of meer op de Canon G9 gevallen. Op Internet (Kamera-Express is bij mij letterlijk om de hoek) kost deze camera zo'n € 422,00. Best veel geld voor een compact, maar ja dan heb je ook wat….

    Wat schetst mijn verbazing dat deze zelfde camera in Amerika voor $ 436,00 wordt aangeboden! Dat is in Euro's dus € 282,77 !!! Nu is de Dollar - Euro verhouding natuurlijk ideaal, maar nu de hamvraag. Wie van jullie heeft ervaring in het importeren van een dergelijke camera? Wat zijn de haken en ogen? Waar moet ik op letten? Wat zijn de bijkomende kosten (behalve verzend) zoals invoerrechten?

    Lees graag jullie ervaringen.

    Groeten Edwin

  • JeroenW

    Irritant he, dat soort prijsverschillen. 1 dollar=1 euro kom je helaas bij een hoop foto spullen tegen.

    Import. OK, invoerrechten, (ik dacht 8%). Over dat bedrag en de verzendkosten komt btw.

    Verder, veel camera merken weigeren om service te verlenen aan camera's die in een ander werelddeel gekocht zijn. Of dat hier ook zo is durf ik je niet te zeggen.

  • Ad

    En als er een batterijlader bijgeleverd wordt heb je een klein probleem.

    Het is prettig als je familie of zeer goeie kennissen hebt in de states. Dan kun je gewoon per fedex een pakje ontvangen en betaal je niks extra.

  • Nestor-F

    Invoerrechten verschillen per artikel zoals de Europese Unie in haar wijsheid heeft beslist. En varieert van 2% tot 14% over het aanschafbedrag + de verzendkosten en dan nog eens 19% BTW. De douane ziet zeer streng toe en vaak wordt dan ook een pakketje bezorgt met de beruchte gele sticker “naheffing” te betalen aan de postbode.

    De douane inspecteert ook pakketjes met “geschenk” en meer van deze heffing ontwijkende constructies. En, vergewis je ook dat een product dat je uit een “dollargebied” koopt wel normale garantie heeft en op onze 230 V kan werken.

  • JeroenW

    Meeste consumenten electronica die ik zie is stroom geen probleem en moet je alleen iets regelen voor de pootjes van de stekker die anders staan.

  • De Dons

    Allereerst koop je vaak een zogenaamd “refurbished”camera , is geen klasse A product en heeft een lokale garantie van 3 maanden,dan zit je met de invoer wanneer je een artikel koopt boven de € 175.30 betaal je de invoerrechten 8% en de BTW 19.5% , wanneer je tot het einde van het jaar wacht kun je belasting/invoervrij tot €475, kopen.

    Maar waarom ga je niet een weekendje NewYork pakken, kan je meteen zien wat je koopt, zonder dat je voor onverwachtse vraagtekens komt te staan.

  • Joop

    Je vergeet nog een ding, de TAX die in nog moet betalen in Amerika. Deze verschilt per staat en wordt bijna nooit vermeld in advertensies en internet sites.

  • Brulboei

    Even terug-rekenend is het beter bij jou om de hoek de G9 te halen. Je moet er zelf niet raar van opkijken als het goedkoper is om hem bij Kamera-Express te kopen.

  • JeroenW

    Sales tax is nooit meer dan een procent of acht en wordt alleen maar berekend aan kopers in dezelfde staat.

  • De Tobfotograaf

    is het niet eenvoudiger om naar andorra te gaan, je moet toch op vakantie.