CS3,EOS 40d en RAW

  • Jo Solo

    Wie kan mij vertellen hoe ik raw van mijn 40d op cs3 kan laden want volgens de website van adobe is dit niet ondersteunt die gaat tot de 30d en zelfs de nieuwe 450 is al toegevoegd!!!!!! Wie kan mij helpen??

  • Nostradamus

    Via een kaartlezer misschien. Zijn toch gewone Nikon NEF bestanden?

  • JeroenW

    Uit een 40d? Nee. Voor zover ik kan zien na een vlugge google actie is de 40D toegevoegd in camera raw 4.2.

  • Remco Jan

    Je bent misschien in de war met de D40 van NIkon. Het gaat hier om de 40d van Canon.

    Maar zelfs al zou het een Nikon zijn dan zegt “gewone Nikon NEF bestanden” niets want die zijn ook verschillend voor alle camera-types.

  • efka

    Verbazing alom bij mij. Je hebt een prosumer camera, als software het neusje van de zalm. Alles bij elkaar duizenden euro's en dan deze elementaire vraag!?

    Houd je serial bij de hand en bel de Adobe helpdesk: snel en prima service.

  • Remco Jan

    Het feit dat iemand een hele goede camera koopt wil nog niet zeggen dat die persoon ook meteen een computergoeroe is, en door heeft dat je nog een extra plug-in (of nieuwere versie daarvan) nodig hebt.

    Ik vind jouw laatste opmerking wel leuk overigens (ervan uitgaande dat de meeste PS gebruikers een “geleende” versie gebruiken…). ;-)

  • efka

    Maar Remco Jan, vind jij het ook logisch dat iemand een Mercedes koopt en op internet moet vragen wat het verschil is tussen het gaspedaal, de koppeling en de rem?

    Dat dure spul heeft pas nut als je jezelf een gevorderde durft te noemen (en dan stel je dit soort vragen niet). Als je niet gevorderd bent, heb je maar last dan gemak van zo'n apparaat of zo'n programma. Tegen beginners zeg ik altijd: pas op voor apparaten met heel veel knopjes. Hoe meer knopjes, hoe meer dingen je verkeerd kan instellen.

    Ik heb altijd wat moeite aardig en geduldig te blijven naar mensen die prosumer of pro spullen kopen (als verlengstuk van hun ego?) en vervolgens vragen stellen die aantonen dat ze op het niveau van klik-klak fotografie zitten. Er is dan één oplossing RTFM. Mij bekruipt dan vervolgens iets van de oude spreekwoorden: parels naar de zwijnen gooien, of al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een leijk ding. Ik wil graag mensen met hun hobby helpen. Zelf heb ik ook veel dankzij anderen geleerd, maar ik doe geen moeite voor mensen die denken dat ze met blingbling gelijk een hotshot zijn.

    M'n hint naar adobe begreep je.

  • kompjoetervilozoov

    efka schreef:

    >

    >. Er is dan één

    > oplossing RTFM.

    Helaas geeft de handleiding alleen aan hoe de camera bediend wordt en is het geen spoedcursus fototechniek…..

    Standaardadvies: ga 'ns wat studeren.

  • Remco Jan

    Jouw verhaal gaat op in geval de vraagsteller uitgelegd moet worden wat het verschil tussen sluitertijd en diafragma is, terwijl hij/zij net een 40d heeft gekocht…

    In dit geval vind ik de vraag niet zo vreemd. Als je altijd camera's hebt gehad die al ondersteund werden door Photoshop sta je er misschien helemaal niet bij stil dat als je een nieuwe koopt, je wellicht een update van een plugin nodig hebt.

  • efka

    Met alle respect, maar als je een computerporgramma koopt van ruim € 1000, terwijl je 99,9% van je bewerkingen ook kan doen met het 10x zo goedkope elements, dan heb je dusdanig gevorderde vaardigheden dat die meerprijs aan je besteed is. De gestelde vraag is dan een abc-tje en bovendien update cs3 automatisch. Of er is iets anders aan de hand, maar rara wat ….?