Spiegelreflex en rode bloemen

  • JeroenW

    Ik had daar wel vaker moeite mee. De rode kleuren leken helemaal dicht te lopen. Nu schiet ik ze bijna een stop onderbelicht en corrigeer vervolgens in capture nx. Meeste mensen kennen deze truuk vast wle maar misschien helpt het voor iemand.

  • Remco Jan

    Het is inderdaad een verbetering t.o.v. de standaard camera belichting. Al loop het op sommige plekken toch nog helemaal dicht (in het rood).

  • JeroenW

    Dan hoor ik graag waar. Op dit scherm ziet het er goed uit.

  • Kristies

    Het hangt m.i. ook van de soort belichting af..

    maar deze foto is ook 1 stop onderbelicht

  • JeroenW

    En een mooie plaat.

    Echter, punt was dat digitale spiegelreflex camera's de neiging hebben om rood dict te laten lopen. Ik meende dit onder controle te hebben maar Remco ziet toch nog wat. Wil ik graag weten waar.

  • Kristies

    Ik vind het wat lastig te beoordelen op dit formaat, maar zie niet direct dicht-gelopen stukken.. De tweede is volgens mij zeker helemaal ``zuiver``

    Ik plaatste deze foto, omdat ik met het maken van deze foto hier wel mee geworstelt heeft. In de eerste instantie nl wel flink dichtgelopen stukken… toen ik je berichtje las moest ik daar gelijk aan denken…

  • JeroenW

    Serieus? Ik zou zeggen dat 'ie niet rood genoeg is voor dat probleem.

    Wel een interessant effect dat onderbelichte hier.

  • Kristies

    ja misschien kwam het ook omdat ik in de eerste instantie nogal veel waterdruppels erop had.. ( hier nogmaar 1 ) die reflecteerde het licht ofzo en daardoor gebeurde er iets geks met de belichting. Kan het zelf ook niet goed verklaren… Heb dit ook met een witte bloem gedaan en dat ging toch een stuk soepeler.. Alhoewel van de hele reeks ik deze het mooist vind geworden uiteindelijk. Maar ik dwaal af…

  • Remco Jan

    In de tweede foto, in het rood linksboven zit vrijwel geen detail.

  • JeroenW

    Verrek, je hebt gelijk. Had ik nog niet eens gezien.