artfruit

• JeroenW

Heel leuk idee, maar die ruis… daar zoue toch 's een oplossing voor moeten verzinnen

• efka

Harry, Soms voeg je inderdaad bewust ruis toe. Denk bijvoorbeeld aan sociale fotografie en stadsportretten. Vooral als je dat in zw/w doet kan wat extra ruis goed werken.

Verder is ruis toevoegen vooral een “technisch middel”. Bij sommige bewerkingen en/of montages voeg je ruis om daarna usm of smart sharpening toe te passen. De foto komt dan beter in balans.

Vervreemdende effecten in photoshop zijn heel eenvoudig, geef gewoon een slinger aan wat schuiven en er ontstaat vanzelf iets. Maar als het een kijker moet boeien, heb je meestal toch een concept nodig van waaruit je de beeldbewerking maakt.

• HarryS

Inderdaad, die voorbeelden die je geeft daar gebeurt dat. Ik had even helemaal niet in die richting gedacht. Dus moet ik voortaan eerst even beter opletten. Maar goed, bedankt voor de duidelijke uitleg en misschien hebben anderen er ook nog wat aan.

Groet HarryS

• De Tobfotograaf

wat dacht je van een ruisfilter, nou weet ik niet of je er een voor rose of witte ruis moet hebben.

• JeroenW

Da's een optie maar zelfs de beste kosten je toch detail. Vermijden is beter.

• De Tobfotograaf

ik had een rectie over de rose en de witte ruis verwacht.

• Ad

Ik vind er niks aan.

Maar mijn persoonlijke mening is in dit geval niet zo belangrijk.

Ik hou gewoon niet van dat gekloot met een foto op de PC.

Echter wat wel belangrijk is, is het feit dat de basisfoto blijkbaar niet geweldig was.