van spiegelreflex naar digitaal spiegelreflex

  • Ruby mama van 3!

    Hallo

    wij hebben een aantal jaar geleden een Nikon F65 spiegelreflexcamera gekocht met een extra 300mm lens.

    Het verhaal is, dat je je lenzen kunt gebruiken en de camera zelf kunt vervangen/inruilen tegen een digitale (geld geen issue, gaat even over de mogelijkheid ).

    Weet iemand hier misschien meer van?

    bedankt

  • JeroenW

    F65 was een fijne camera. Brengt misschien 40-50 euro op dus daarvoor hoef je ‘m niet weg te doen. Ik heb 2 jaar geleden m’n F60 aan de kant gezet en een D50 body gekocht. Bepaald geen spijt van gehad, maakte fotografie voor mij weer enorm veel leuker.

    Wat hergebruik betreft. De lenzen kun je gewoon meenemen. Alleen op een D40 of D60 zullen ze niet automatisch scherpstellen. Eventuele flitser zal niet meer automatisch werken.

    Wat wel een punt is, een lens die op een F65 naar tevredenheid werkte kan wel 's wat tegenvallen op een digitale body.

    Welke lenzen heb je precies?

  • Ruby mama van 3!

    ik heb de standaard lens ( kan even niet checken wat er precies op staat, de camera ligt op de kinderkamer ) en een 70-300 lens 1:4-5.6 G

    Ik begrijp ut jouw verhaal dat de lenzen op de D50 wél automatisch scherpstellen? en hoe zit het dan met de flitser?

    alvast bedankt

  • JeroenW

    70-300G ben ik ook mee begonnen. Best een heel aardige telezoom als je goed licht hebt. Niet de beste lens maar ja, voor die 100 euro die die waard is.

    Dit soort dingen lukken best:

    Ik vermoed dat de andere lens de 28-80 g-type is. Naar mijn mening bepaald geen geweldige lens. Bovendien is het door de beeldhoek op een digitale spiegelreflex niet echt een groothoek meer. Ik heb zelf een tijd met de 28-80D van m'n F60 geschoten, die was best netjes.

    Het punt is dat deze goedkope lenzen de autofocus wordt aangedreven door een motortje in de camera. De D40 en D60 hebben die motor niet en moeten dus (wat duurdere) lenzen hebben waar de motor al in zit (AF-S bij Nikon en HSM bij Sigma).

    De D50, D70, D80, D200 en de nog duurdere modellen hebben die motor wel in de camera zitten. Je zou natuurlijk kunnen kijken of je ergens een nette 2e hands D50 of D70 kan vinden, je kan een D80 nemen of je kan je F65 set verkopen en ‘s naar een D40 of naar een ander merk kijken. De hele set die je nu hebt is zo’n 125-160 euro waard.

  • Ruby mama van 3!

    ik begrijp dat de d80 de nieuwste camera is, heb even gekeken en die zit op net boven de 600 euro ( via internet, niet uitgebreid gezocht hoor…). Wij gebruiken de camera voor foto's van de kinderen ( is wel een hobby, ik maak echt veel foto's). Kun je me adviseren, is deze camera wellicht iets te professioneel voor huis tuin en keukengebruik? Ik ben wel echt een liefhebber van mooie foto's maar ga er niet speciaal op uit om bijvoorbeeld natuurfoto's te gaan maken.

    Denk je dat de body die we hebben zonder lenzen in te ruilen is? En wat zouden we daar dan voor terug kunnen krijgen?

    alvast bedankt

  • JeroenW

    Ruby mama van 3! schreef:

    >

    > ik begrijp dat de d80 de nieuwste camera is, heb even gekeken

    > en die zit op net boven de 600 euro ( via internet, niet

    > uitgebreid gezocht hoor…). Wij gebruiken de camera voor

    > foto's van de kinderen ( is wel een hobby, ik maak echt veel

    > foto's). Kun je me adviseren, is deze camera wellicht iets te

    > professioneel voor huis tuin en keukengebruik? Ik ben wel

    > echt een liefhebber van mooie foto's maar ga er niet

    > speciaal op uit om bijvoorbeeld natuurfoto's te gaan maken.

    >

    Als je bij nikon wilt blijven dan heb je aan de D80 een mooie. Lekker stevig, goed formaat, zat mogelijkheden.

    Ga ‘s naar de winkel om ’m beet te houden.

    > Denk je dat de body die we hebben zonder lenzen in te ruilen

    > is? En wat zouden we daar dan voor terug kunnen krijgen?

    > alvast bedankt

    Ik denk dat je blij mag zijn als je fotoboer er een geeltje voor geeft. Via markplaats kun je er wel een euro of 30 a 40 voor vangen denk ik.

  • kompjoetervilozoov

    Een analoge camera proberen te verkopen is hopeloos..

    Geen vraag en enorm aanbod…….

  • Fred Noomen

    Onzin, natuurlijk is er veel aanbod en weinig vraag dat weten we allemaal maar om te zeggen dat het verkopen van een (GOEDE) analoge camera zoals bv. de Canon EOS 1 N en/of de middenformaat camera's zoals Hasselblad, Bronica, Mamiya enz. een hopelijke zaak is is natuurlijk wel erg kort door de bocht.

    Vandaag daar nog even over staan praten in het vaklab die met stellige overtuiging kunnen zeggen dat er nog steeds een relatief behoorlijk aantal 120-spoel films dagelijks worden aangeboden om op cd-rom te laten plaatsen.

  • kompjoetervilozoov

    Het gaat hier over consumentenspul.

    Beetje blasee?

    Als jij een F65 voor meer dan 50€ verkoopt, dan eet ik hem op.

  • JeroenW

    Ook het low-end spul kun je best kwijt raken als je maar een realistische prijs ervoor vraagt. Zoals ik al zei, F55 in goede staat een euro of 35-45. Iets meer als je de doos ngo hebt.