Zwarte hoeken-Groothoeklens

  • Albelo

    Ik heb een Wide Conversion lens op mijn Sony DSC H1 geplaatst. Ik heb constant 4 zwarte hoeken in beeld. Als ik iets inzoom verdwijnen deze hoeken maar is tevens het effect van de groothoek weg. Hoe los ik dit op?????

  • Remco Jan

    Ik ben bang dat je tegen de beperking van de lens aangelopen bent. Je zou nog kunnen proberen of het minder wordt als je een kleiner diafragma instelt (dus een hogere f/ waarde).

  • kompjoetervilozoov

    Dan is dat ding niet geschikt voor die camera (diameter te klein)

    Ruilen of geld terug…….

  • JanG

    Gebruik je een zonnekap in combinatie met dat objectief?

    Zo ja, is het dan wel een geschikt exemplaar?

  • JohnF

    Nee, een groter diafragma en dus een kleinere waarde. Bij een kleiner diafragma wordt je scherptediepte groter en komen de donkere hoeken in je scherptediepte gebied te liggen.

    Zelfde effect als je tralies in de dierentuin weg wilt hebben, groter diafragma.

    JohnF

  • joopc

    Vignetering, kun je tegen gaan door diafragmeren, typisch voorval bij groothoeklenzen.

    joopc

  • willem

    Als het toch terzijde even over diafragma gaat ,

    waarom wordt een groot diafragma met een klein getal aan gegeven en een klein diafragma met een groot getal , welke logica zit hier achter ?

  • Joop

    Praat even geen onzin, lees eerst voordat je gaat reageren.

    Dit is het bekende probleem van voorzet lenzen zeker bij groothoek voorzet lenzen.

    Lees de volgende topics maar eens

    http://forum.belgiumdigital.com/archive/index.php/t-6862.html

    of

    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=6862

  • kompjoetervilozoov

    Les 1 fototechniek:

    Het diafragma(waarde) is het getal dat verkregen wordt door de brandpuntsafstand te delen door de diameter van de lens ter hoogte van het punt dat de brandpuntsafstand bepaalt .

    Dat laatste lijkt wat cryptisch maar is het niet, bij korte lenzen is de diameter ter hoogte van het regelbare diafragma gelegen, bij lange lenzen in de buurt van de frontlens.

    De bedoeling hiervan?

    Het verkregen getal is een maat voor de hoeveelheid licht die de lens binnenkomt en lenzen zijn daardoor ook vergelijkbaar op lichtsterkte.

    Hoe kleiner de uitkomst van de deling , hoe groter de lensdiameter dus……

    De fijne kneepjes moet je zelf maar opzoeken.

  • Remco Jan

    Wat jij zegt klopt, maar dat is een ander probleem wat je daarmee oplost. Vignettering verminder je met een kleiner diafragma. Zelfs de beste lenzen vertonen wat lichtafval in de hoeken die bij 1 stop diafragmeren dan verdwijnen.