Adobe DNG

  • Eddy

    Hallo allemaal,

    Ik ben sinds kort in het bezit van Adobe CS 3 Daarin heb je de mogelijkheid om je bestanden binnen te halen en op te slaan als DNG.

    Ik heb het nu met een aantal bestanden getest, maar ik kan zo geen verschil vinden met het CR2 bastand wat ik normaal altijd krijg als binnen haal met PSP of met de Canon software die bij de camera zit. Er is mij maar een ding wat merk! Je bestanden zijn ongeveer twee maal zogroot.

    Wat zijn jullie ervaringen met DNG bestanden? Ik ben namelijk aan het twijfelen of het wel zijn heeft om mijn foto’s in DNG op te slaan.

  • Thijs

    Over het wel of niet moet/kun je de beweegredenen op Adobe even lezen.

    Ik doe het dus altijd wel en bewaar ook de CR2 bestanden en een JPEGje.

    Opslaagruimte kost niet zo veel zij een eerdere prikker eens.

    Als je bestanden twee maal zo groot worden heb je waarschijnlijk in

    “oorspronkelijk Raw-bestand insluiten” aangevinkt.(in de DNG converter)

    Ik doe dit zelf niet omdat ik de CR2 dan ook nog in het Canon programma kan bekijken/bewerken.

  • efka

    De ellende is dat er net zo veel raw formats zijn als er camera merken zijn (en nog iets meer). Adobe heeft een poging tot standaardisatie gedaan met DNG. Dit is nog niet algemeen aangeslagen. Ik converteer wel naar dng - en bewaar het oorspronkelijk format niet - en dan zijn ze meestal net iets kleiner.

    De verschillen tussen de formats zijn bij de bewerking genuanceerd. Je ziet wel dat de raw-converter zoals ACR verschillend reageren op de formats. Dat zijn dan vooral kleurnuances.

    Op de lange termijn zou dng comptabiliteit moeten garanderen. Wie garandeert jou met alle software ontwikkelingen dat er over x-jaar nog een bewerkingsprogramma is dat cr2 herkent? Het format dng zou die comptabiliteit wel op langere termijn moeten bieden.

  • Eddy

    Bedankt voor de info.

    Ik heb bij Adobe het een en andr door gelezen en met jullie info besloten om van af nu alles in DNG en CR2 op te slaan.

  • Remco Jan

    Op zich valt het denk ik wel mee met bestandsondersteuning in de toekomst. Tot nu toe worden alle nieuwe formaten toegevoegd aan de gangbare applicaties, maar wordt ondersteuning van formaten uit het verleden niet verwijderd.

    Bovendien bestaat er ook nog open source software (bijv. dcraw) die vrijwel alle RAW varianten ondersteund. Door deze source code te bewaren kan je later altijd nog de RAW bestanden decoderen.