Niet scherp

  • kompjoetervilozoov

    Ik zag hem eerst op 100%, verkleind valt het mee….

  • HarryS

    Ja ja Wijk aan Zee. Maar “afgrijselijk”, dat is nu ook wel wat te.

    Je hebt wel gelijk met foto=slecht, licht=slecht, comp=slecht, spot=niet nodig, maaar….

    de scherpte daar ging het mij om en of iemand weet of het af te stellen is of laten afstellen? Of……..

    HarryS

  • Thijs

    Gewoon verscherpen en bewerken in Photoshop (Elements)

    Het is toch een onberwerkte RAW afbeelding.

  • Thijs

    Uhhh…….. ik heb de grote foto gedownload maar die opent gewoon in RAW

    en de afbeelding is daarin automatisch bewerkt.

    Witte delen zijn overbelicht.

    Verscherpen staat op NUL !!!

    Staat bij mij standaard op 25 en dat is een gemiddelde.

    Documentie er op nazoeken.

    Neem zelf de proef op de som(foto).

  • Drenth

    Prima RAW kwaliteit Harry, maar voor een scherpe foto moet je nog even zelf aan de slag met een foto bewerkingsprogramma zoals bv

    http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm ;-)

    Wat is RAW? De gegevens afkomstig van de beeldsensor in de camera zijn niet rechtstreeks bruikbaar om in een normaal beeldbestand als JPEG, TIFF of BMP op te slaan. De meeste beeldsensoren hebben aparte pixels die elk de helderheid van slechts één enkele kleur (rood, groen of blauw) meten. Meestal wordt de waarde van elk pixel ook nog eens met een precisie van 12 bits (4096 helderheidsstappen) gemeten. Bij normale beeldbestanden heeft elk pixel drie kleurwaarden die in slechts 8-bits (256 helderheidsstappen) opgeslagen worden. De camera moet hiervoor de gegevens van de sensor bewerken waarbij informatie verloren gaat. Bewerkingen die uitgevoerd worden zijn:

    * interpolatie om in elk pixel kleurwaardes voor rood, groen en blauw te krijgen

    * verscherping en verwijderen van moiré-effecten.

    * ruisreductie, hetzij door filtering, hetzij door correctie door middel van een “zwartbeeld”.

    * correctie voor de witbalans, contrast en kleurverzadiging

    * reductie van de precisie naar 8 bits per kleur

    bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/RAW_(bestandsformaat)

  • HarryS

    Prachtig uitgelegd, hier kan ik wat mee. Ik had zelf een verkeerd idee van wat RAW moest zijn. Het gaat mij nu helderder voor de geest komen. Je hebt me nu zoveel info gegeven dat ik dat eerst weer even verwerken moet (en leren).

    Bedankt Drenth voor de genomen moeite om het uit te leggen.

    Groetjes HarryS

  • Drenth

    Graag gedaan :-)

  • JeroenW

    Wat voor idee had je dan?

  • HarryS

    Nou, om maar wat te noemen. Zoals ik het met mijn eigen ogen zie. En NIET anders!

    Gewoon scherp dus! Maar in de digi-wereld is het een heel ander verhaal. Ik ben inmiddels ook wat aan het “googlen” gegaan en daar is over het algemeen wel de indruk dat Olympus wat softer is als bv Canon (ik noem maar een merk).

    Als ik mijn RAW ga bewerken in Photoshop met wat contrast en unsharp mask dan krijg ik wel een ragscherp plaatje. het is dus niet zo dat ik mijn foto schiet en alleen met converteren naar TIF klaar ben. Ik ben verplicht toch wel wat te verscherpen. Met fotograveren in JPG is dat niet, dan kan ik mijn camera instellen op scherpte/contrast enz. Maar met JPG gaat bij latere bewerking de kwaliteit wel héél snel achteruit.

    Goh, wat een verhaal hè? Maar ja, zover ben ik nu en wie weet wat ik nog allemaal leren kan over de digitale camera.

    Groetjes HarryS

  • HarryS

    Hier dan een plaat omgezet met Pixmantec Van RAW naar JPG. Ik denk dat ik aardig in de richting kom.

    HarryS