"Bij"- verlichting.

  • Fred Noomen

    Onlangs heb ik mij laten vertellen dat de z.g. halogeen bouwlampen welke te koop zijn bij Praxis, Gamma enz. uitstekend te gebruiken zijn als “bijverlichting” bij o.a. portret en/of interieuropnamen.

    Ik weet niet of het uitmaakt met welke camera(s) dan gewerkt wordt maar ik durf het hier bijna niet te vertellen………… er wordt gewerkt met Canon EOS 1 N & Bronica ETR.

    (Beide analoog dus !)

    Kortom, wie hept mij uit de droom ?

    Groeten,

    Fred.

  • Michiel

    Ja, kan inderdaad prima, heel goedkope bakken vol met licht. Maar hou wel even rekening met het feit dat je dan wel het juiste kleurcorrectiefilter moet gebruiken om de enorme geelgroen zweem van halogeen bouwlampen op te vangen. Digitaal is dat veel makkelijker op te lossen met de witbalansinstelling. Ennuh… een bouwlamp is natuurlijk in intensiteit minder goed te regelen dan een studioflitser.

    Michiel

  • Remco Jan

    En oppassen voor de hoge temperatuur, zeker als je er diffusieschermen voor hangt.

    Als het om incidenteel gebruik gaat, zou ik eerder een betaalbare Chinese studioflitser met toebehoren aanschaffen.

  • Remco Jan

    Met “incidenteel” bedoel ik eigenlijk dat als je het licht af en toe nodig hebt een Chinese flitser goed is. Bij dagelijks gebruik moet je even goed uitkijken welke je aanschaft.

  • Edwin

    Fotografeer jij no ‘analoog’ Fred? Hahaha! Wat ouderwets…. ;-)

    Hoe is het met je wereldreiziger? We hebben lang niets van je gehoord. Die blonde maakte zich al zorgen.

    Ok. On topic dan maar.

    Ook ik maak gebruik van halogeenverlichting. Heb er ‘daglicht’ lampen in gezet met de juiste kleurtemperatuur. Werkt perfect! Voordeel is dat je onderwerp niet in de gaten heeft wanneer je een foto maakt (bij mij merkt het onderwerp zowiezo niets, maak alleen foto's van brandblussers voor een folder :-) ) Mocht je het een keer willen zien, schiet Ger dan maar aan en kom langs voor een bakkie.

    Groetjes ‘Edwin’

  • Nikon Sjoerd

    Wat bedoel je precies met: “'daglicht' lampen in gezet met de juiste kleurtemperatuur”?

  • JeroenW

    Er zijn lampen in de handel met dezelfde kleur temperatuur als daglicht, 6500K uit m'n hoofd.

  • fotomark

    Zijn vaak een soort spaarlampen. Meestal zo'n 30W maar heeft de opbrengst van een 100W halogeen. Bij Calumet in Rotterdan hebben ze ook een 100W spaarlamp te koop die dus zo'n 300W opbrengst geeft en een nagenoeg juiste kleurtemparatuur. Ze hebben gewoon een E27/ schroeffitting dus die kan je zo in een of ander spotje draaien. De 100W versie is overigens best groot lamp is zo een 20CM lang. Kostte me onder de 30 Euri (de 100W versie) en heeft meer dan 6000 Branduren dus genoeg voor een leven. Enige nadeel (of voordeel ligt eraan hoe je er naar kijkt) is dat het licht heel diffuus is. ideaal voor product opnamen of compacte portretten (hoofd/ shouders) nadeel niet heel goed te richten en schijnt ook niet heel erg ver maar wel een aanrader!

  • Fred Noomen

    Nou, die “blonde” hoeft zich absoluut geen zorgen te maken hoor, met mij gaat het meer dan uitstekend.

    Stuur mij even een mailtje want jouw (jullie) e-mailaccount ben ik even kwijt.

    De dingen welke ik met jou en die “blonde” wil spreken zet ik liever niet op dit prikbord.

    Ik hoor het graag van je.

    Groeten,

    Fred

  • Edwin

    Kijk in je mailbox…. ;-)