polarisatie EN zonnekap???

  • Wilma

    Wie kan mij, echte leek, vertellen of je in een zonnig vakantieland (Thailand) bij foto's maken een zonnekap en polarisatiefilter tegelijkertijd gebruikt óf gebruiken jullie die separaat??

    Misschien een hele domme vraag, maar ik weet het even niet…..

    Ik heb beide in bezit, maar eigenlijk nog nooit tegelijkertijd gebruikt en ben benieuwd of dat werkt en betere foto's oplevert.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Wilma

  • JeroenW

    Ik ben van mening dat je een zonnekap (mits je een goed passende hebt) eigenlijk altijd wel kan gebruiken. Als er geen lichtinval is die geblokt moet worden dan dient het in ieder geval als extra bescherming voor de voorkant van je lens.

    Als het allemaal fysiek past dan kun je die twee rustig gelijktijdig gebruiken. Of je in thailand veel hebt aan een polarisatie filter durf ik je niet te zeggen, ik gebruik 'm in nederland wel regelmatig bij strak blauwe luchten.

    Ik merk trouwens dat ik in nederland de beste resultaten krijg met een polarisatie filter als ik m'n camera op 1 stop overbelichten zet, dus EV op +1.

    Misschien zijn er andere meningen over, ben heel benieuwd.

  • JohnF

    Allebei hebben een andere functie. De zonnekap altijd gebruiken om ongewenst lichtinval te vermijden. Bij gebruik van een filter in combinatie met de zonnekap en sterk diafragmeren opletten of je geen vignettering (donkere hoeken) in je beeld krijgt.

    Veel plezier in Thailand.

    JohnF

  • Remco Jan

    Een nadeel van beide tegelijk gebruiken is dat je niet zo makkelijk het polfilter kunt verdraaien als je ook de zonnekap gebruikt.

  • JohnF

    Klopt. Wie heeft gezegd dat fotografie makkelijk is?

    JohnF

  • Remco Jan

    Het moet ook moeilijk zijn, anders kan iedereen het, en kunnen wij op dit forum niet meer al onze kennis spuien ;-)

  • Joop

    Aha bij laatste versie lenzen van Canon hebben ze dit probleem opgelost, je kunt makkelijk de lensdop eraf halen en een pola filter daar kun je ook heel makkelijk bij.

  • De Tobfotograaf

    of ga voor het cokin-systeem