halogeen fotolampen

  • fotohans

    Door een “krijgertje” ben ik in het bezit gekomen van twee 1000 watt halogeen fotolampen, n.l. een Revue 2340 en een Kaiser 3035S. Voorzover ik weet zitten er geen ventilatoren in (ik hoor ze tenminste niet). Op beide lampen staat dat ze maar 5 minuten mogen branden en dat ze pas opnieuw ingeschakeld mogen worden wanneer ze volledig zijn afgekoeld. In dat geval kunnen de lampen dus niet of nauwelijks voor fotografie of video gebruikt worden ! Kent iemand dit soort lampen ? En moet deze tekst echt zo lellerlijk genomen worden (of is het indekken van de fabrikant tegen eventuele oververhitting ?)

    Hans

  • Ruud

    Deze specifieke types ken ik niet, maar als ik zo de beschrijving hoor heb je te maken met twee zgn filmzonnen uit het Super8-tijdperk.

    Die verhalen over de verhitting is serieus. Ze worden ook heel snel verschrikkelijk heet.

    Dat je ze maar zo kort kon gebruiken was bij S8 geen probleem. Een filmpje in de camera had een opnametijd van maximaal 3 minuten. Dat was dan ongeveer ƒ 5,- per minuut (prijspijl 1980), en dus steeds weer een behoorlijke investering.

    De echte amateurfilmer ging er dan ook heel planmatig mee om. Shots werden van te voren goed uitgekiend, zodat ze na montage filmisch een goed filmpje gaven. Het uitgangspunt van amateurfilmers was dat een filmpje ook niet veel langer dan een kwartier mocht duren.

    Dat is wel even wat anders dan een videocamera waarbij nogal wat mensen de trekker over halen en pas weer loslaten als de batterij het begeeft. En dan moet je hun opnamen nog in full length bekijken en bewonderen ook. Uiteraard: de goeden niet te na gesproken.

    Toch waren er wat foefjes. Zo lieten we twee filmzonnen op halve kracht branden door een serie/parallelschakeling te maken. In de instellingsfase stonden de lampen dan serie geschakeld en branden halve kracht, bij het filmen parallel en op volle kracht.

  • JeroenW

    Interessant, ik kreeg van m'n vader laatst ook een paar van die dingen en wist niet goed wat ik ervan moest denken.

  • fotomark

    Ken deze lampen ook, Ruud zijn verhaal, says it all.

    Oude lampen maar werken op zich wel ok hoor.

    Maar, kijkt uit! ze worden echt vreselijk heet!

    Ze kunnen wel iets langer aan staan dan 5 minuten maar dan verbrand je wel je handen aan de lampkoppen of ze beginnen langzaam aan te stinken.

    Niet doen dus, nu zijn er wel zat andere moderne lampen te koop die of gekoeld zijn of gebrijk maken van daglicht spaarlampen.

    Deze spaarlampen hebben de juiste kleurtemparatuur en hebben een enorme lange brandduur, ook hebben ze amper warmte ontwikkeling. Zijn o.a. bij Calumet te koop www.calumetphoto.nl ze zullen ook bij andere handelaren te koop zijn hoor maar weet niet welke.

  • fotohans

    Ruud, bedankt voor je uitgebreide reactie !

    Hans

  • fotohans

    Hallo fotomark

    Bedoel je halogeenlampen die in de betreffende lampkoppen gebruikt kunnen worden ? Zijn dat dan dezelfde halogeenlampjes die b.v. in Hedler-lampen gebruikt worden ? Maar zit het probleem dan niet in het feit dat de betreffende lampkoppen geen ventilator hebben en Hedler-lampen wel ?

    Hans