objectief met VR

  • Thea

    Hallo, kan iemand mijn vertellen wat ik beter kan aanschaffen de nikon 55-200 of de nikon 18-200, , heb altijd begrepen dat als je van 18 naar 200 wil, dat je dat beter kan verdelen over 2 lenzen,maar nu ‘schijnt’ het te zijn dat de 18-200 een hele goede objectief is.er zit natuurlijk een enorm prijs verschil in. als het de 55-200 word, dan zou ik eventueel de SB 800 er bij kunnen nemen. In de winkel sta ik te dubben, vandaar de vraag hier.

    Alvast bedankt. Thea

    ps ik heb de 18-70 en de 50.1,8

  • Remco Jan

    Omdat je al een 18-70 en een 50mm hebt, zou ik de 55-200VR kopen (de nieuwe dus). Dit objectief is, ondanks zijn lage prijs, helemaal niet slecht. Ik zou dan ook voor de 55-200 en een SB600 of SB800 gaan. Dan is in ieder geval je set compleet, en dan zou je van daaruit in stapjes naar kwaliteitsverbeteringen kunnen gaan zoeken.

  • Micha

    Een nog veel beter idee is de 70-300 als aanvulling op de 18-70

    Je hebt minder overlap, meer bereik, en een beter objectief

    Als ik naar de prijzen kijk heb je ongeveer 600 euro te besteden.

    18-200 = 599euro

    55-200 + sb800 = 630 euro

    de 70-300 = 450euro en de Sb600 = 250euro (samen 700)

    Wordt dit echt teveel in een keer, verdeel het over twee keer…….. in mei weer vakantiegeld ?

    Succes

  • JeroenW

    Micha en remco hebben een heel goed punt. De nikon 18-200 vr is een superzoom maar absoluut wel een van de top superzooms. Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen.

    Wat doe je veel? Heb je tele nodig?

  • Thea

    Hallo,

    met mijn 18.70 kom ik net iets te kort, we waren op cursus bezig met scherpte diepte, dus onderwerp scherp en achtergrond wazig, dit lukte niet zo op de 70 mm. ondanks de juiste diafragma instelling. Met een meer tele kreeg je wel meer resultaat, zoals ik het wil.Nu heb ik van een andere cursist de 18-200 zonder vr geprobeerd en dat ging prima,kreeg een mooie scherpte diepte op 140mm en 155mm.

    Dus werd mij geadviseerd om naar een tele te kijken. In de winkel kwamen de 2 genoemden objectieven ter spraken ,meer tele hoeft niet.

  • Thea

    Micha schreef:

    >

    > Een nog veel beter idee is de 70-300 als aanvulling op de 18-70

    > Je hebt minder overlap, meer bereik, en een beter objectief

    tja deze optie is niet aanbod gekomen in de winkel, waarschijnlijk omdat ik zei dat ik tot 200mm wilde.

    Vandaar het idee, 18-200 met VR en als alternatief 55-200 met VR.

    Jou idee is wel een punt om over na te denken.

    gr. thea

  • JeroenW

    OK. Nou, zoals eerder gezegd, de 55-200 vr, goed, de 70-300 vr, beter. Andere optie in die prijs categorie is een 2e hands 80-200 2.8. Heb je een D200 of hoger dan kun je ook bijv. een 135mm 2 of 2.8 in Ai kan vinden.

    Beetje overlap in je lens collectie kan geen kwaad hoor.

  • Joop

    Wil je een mooie scherpte diepte (kleine dof) en wazige achtergrond dan moet je een lichtsterke objectief nemen bv f/1.8 of f/2.8 je hebt dan een beperkte scherptediepte en zeer wazige achtergrond.

  • Thea

    Bedankt voor jullie reactie, word de 55-200 of 70- 300, de 18-200 laat ik maar zitten, er schijnen nogal klachten te zijn over het uitzakken van de lens.

    Overigens moet ik even ‘ verwerken’ dat mijn camera niet geregistreed kan worden bij nikon, terwijl ik de camera wel in een fotozaak hebt gekocht.Heb wel garantie maar dan via de winkel.De up-date is normaal service van nikon, nu dus niet. jammer. Als ik nu een nieuw objectief gaat kopen,moet ik er dus op letten dat het NL is.

    gr. Thea

  • Piggel

    Voor de volledigheid: dpreview heeft net een test gedaan met de 18-200. Conclusie:

    “Ultimately this is probably as good a superzoom as money can buy”

    waarbij ze wel de kanttekening maken dat het wel een compromis is. Volledige review vind je hier:

    http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/

    Succes met je aankoop, wat het ook wordt!