Compact Flash Voor Nikon D100

  • dolphs

    Werk nog steeds met de Nikon D100 wil deze dit jaar wel vervangen door de D300 (of de D3 indien veel geluk in de loterij :-)) Nu is een van mijn geheugen kaarten defect dus wil nu vast een nieuwe kaart aanschaffen indien mogelijk die ook in de D300 gebruikt kan worden. Volgens de handleiding van de D100 wordt omschreven dat alleen CF kaarten van type I werken. Heeft iemand ervaring dat scandisk ultra kaarten wel werken met de D100?

    bvd

  • Joop

    De nieuwe types CF kaartjes (CF II) passen niet in je camera. Ze zijn dikker.

  • Nikon Sjoerd

    @ dolphs: rare handleiding heb jij, want in de mijne staat:

    Type I and II CompactFlash™ cards; Microdrives®

    En ik ben ook een D100 gebruiker en die werkt prima samen met de Ultra II kaart.

    Voor de miereneukers hier… inderdaad de snelheid merk je niet, maar probeer maar eens in de winkel een gewone kaart te kopen. Wordt zoeken.

    @ Joop… dat Canon nou er niet mee werkt, kan ik niet helpen! ;)

  • dolphs

    Heb de engelse handleiding en die spreekt over approved cards alleen over CF type I. Vandaar mijn vraag.

    @nikon Sjoerd; Hoeveel GB kaartje (CF Ultra II) gebruik je in de D100 Had tot op heden een 1GB kaartjes maar die is defect. Nu alleen nog een 512mb kaart en die zit zo vol. Dus met het oog op de toekomst wil ik een 4GB ultra II kopen mits deze werkt op de D100.

  • Joop

    Vandaar mijn antwoord, kijk ik net effe op Nikon site, kom ik het volgende tegen.

    Nikon heeft de volgende kaarten getest en goedgekeurd voor gebruik in de D100:

    Alle Nikon CF-geheugenkaarten

    SanDisk SDCFB: 16MB, 32MB, 48MB, 64MB, 96MB, 128MB, 160MB, 192MB, 256MB, 300MB, 1GB

    SanDisk Ultra: 128MB, 192MB en 256MB

    SanDisk Ultra II: 256MB, 512MB en 1GB

    SanDisk Extreme III: 1GB en 2GB

    Lexar Media 4x USB-serie: 8MB, 16MB, 32MB, 48MB, 64MB, 128MB en 512MB

    Lexar Media 8x USB-serie: 8MB, 16MB, 32MB, 48MB, 64MB en 80MB

    Lexar Media 10x USB-serie: 128MB en 160MB

    Lexar Media 12x USB-serie: 256MB, 320MB, 512MB

    Lexar Media 16x USB-serie: 1GB

    Lexar Media 16 X WA (Write Accelerated technologie*): 128MB*, 512MB*

    Lexar Media 24 X WA (Write Accelerated technologiie*): 256MB*, 512MB*

    Lexar Media 40x WA (Write Accelerated technologie*): 1GB*, 2 GB*, 4GB*

    Lexar Media 80x WA (Write Accelerated technologie*): 1GB*, 2 GB*

    Delkin Devices 640MB Pro-serie@

    Microdrives™ DSCM-10512 (512MB), DSCM-11000 (1GB), Hitachi 2GB en 4GB

    *Hoewel “WA”-kaarten (Write Accelerated) zijn goedgekeurd voor gebruik in deze camera, is er geen snelheidsverbetering merkbaar ten opzichte van niet-WA-kaarten tenzij firmware 2.00 in de D100 is geïnstalleerd.

    Geheugenkaarten met een @ zijn onafhankelijk getest door Nikon Inc USA.

    Kaarten van andere merken of met andere capaciteiten kunnen worden gebruikt, maar Nikon kan de werking niet garanderen. Als u een geheugenkaart gebruikt die hierboven niet wordt vermeld, neem dan contact op met de fabrikant voor informatie over compatibiliteit. Nikon raadt aan in geval van problemen een goedgekeurde geheugenkaart te gebruiken.

  • Joop

    De CompactFlash Association presenteert binnenkort de specificaties van een nieuwe geheugenstandaard: CFast, met snelheden tot 375MB per seconde.

    De snelste CompactFlash geheugenkaarten kunnen momenteel zo’n 45MB per seconde wegschrijven. Ook wel aangeduid met ‘300x’ (1x staat gelijk aan 150kB/s). De nieuwe CFast standaard, gebruik makend van de SATA interface maakt snelheden tot 375MB per seconde mogelijk.

    Standaard

    In 2007 begon de CompactFlash Association met het werken aan de CFast standaard en is nu in de laatste fase terecht gekomen. In april of mei zouden de definitieve specificaties bekend moeten zijn. Op de PMA-fotobeurs in Las Vegas van afgelopen maand was al een prototype te zien.

    Toekomst

    In de praktijk zijn dergelijke snelheden op huidige camera’s overbodig. Maar het biedt perspectief voor de ontwikkeling van nog snellere spiegelreflexcamera’s. Met dergelijk snelle geheugenkaarten hoeft de camerabouwer zich niet meer druk te maken om een intern buffergeheugen.

    Nadelen

    Nadeel van de nieuwe CFast standaard is dat deze niet backwards compatbile is met CompactFlash geheugenkaarten. Het ontwerp is fysiek aangepast, CFast kaarten passen enkel in een speciaal daarvoor ontworpen geheugenslot.

    Volgens Lexar

    Volgens John Santoro van geheugenkaartenfabrikant Lexar zal de nieuwe standaard binnen 18 tot 24 maanden te zien zijn in high-end spiegelreflexen. Volgens hem hebben de camerabouwers de nieuwe standaard al in de planning staan, en zullen ze beginnen met produceren van prototypes zodra de specificaties definitief bekend zijn.

    Verwachtingen

    De camerafabrikanten zelf doen voorlopig geen harde uitspraken. Desondanks zegt de CompactFlash Association dat Canon en Nikon meewerken aan de standaard en dat binnen een jaar camera’s met CFast ondersteuning te verwachten zijn.

    Logische ontwikkeling

    De stap naar CFast met SATA interface lijkt een logische vooruitgang. CompactFlash geheugen komt aardig overeen met conventionele harde schijven. Het huidige CF geheugen maakt gebruik van de IDE / PATA interface en sinds kort ook UDMA. Deze standaarden werden ook jarenlang gebruikt voor harde schijven. In 2001 is de SATA interface geïntroduceerd, deze vind je tegenwoordig vrijwel in alle computers terug.

    Meer info: http://www.compactflash.org

  • Nikon Sjoerd

    Wellicht lees je erover heen, maar in mijn NEDERLANDSE ;) handleiding staat toch echt ook type II.

    Ik heb een 512mb. 4gb zou ik even niet doen, tenzij iemand weet of het werkt. Wellicht in de winkel vragen of de camera dit ondersteund. Als je daar mag proberen en het werkt niet is dat hun zaak.

    Kijk maar naar Joop zn draadje hieronder.

  • Nikon Sjoerd

    Ga zo door Joop! Prima werk.

  • JohnF

    Sandisk Ultra werken gewoon.

    JohnF

  • kompjoetervilozoov

    Kul