Marktplaats lens

  • Nikon Sjoerd

    Ik las bij een lens de volgende 2 zinnen:

    - Origineel professioneel Sigma EX multicoated 82 mm UV filter ter waarde van 89 euro.

    (De originele combinatie is het best, deze coating is afgeregeld op de Coating van het EX Pro-objectief.)

    Is dit onzin of niet?

  • Joop

    Nee, canon heeft op zijn filters ook dezelfde coating als op de L lenzen. Geeft het minste lichtverlies ongeveer 0,1%.

    Je weet dat een UV filter op een digitale camera in Nederland op zeenivo compleet zinloos is.

  • Remco Jan

    En zie je het verschil ook als je een L objectief combineert met een “L” filter? (t.o.v. bijvoorbeeld een B+W of Hoya filter). Of is het slechts op papier beter?

  • Joop

    B&W en Hoya gebruiken bijna dezelfde coatings. Het beestje moet een naam hebben.

    Op goede lenzen daarop zet je een zonnekap en geen UV filter, maar dat is mijn mening.

  • Nikon Sjoerd

    Ik vond het woord “afgeregeld” een beetje raar klinken.. het is geen motor! Maar goed.

    En ik weet dat een uv-filter hier niks doet. Behalve dan voor de minder begiftigde mensen in hun bovenkamer onder ons, die de “lens” wel ff schoonmaken met hun t-shirt wat ze al een tijdje dragen (gisteren ff heerlijk naar het strand geweest :D ).

    Dan ben je wel blij voor die mensen dat ze een uv-tje erop hebben zitten.