Hoe had dit beter gekund?

  • JeroenW

    Ik stond bij de giraffen en vond ze erg lastig om goed op de foto te krijgen. Enige die ik wel leuk vond was deze:

  • efka

    Jeroen, mijn antwoord op je topictitel: JA!

    Maar een tegenvraag, wat zou er volgens jou beter kunnen. Ik zie wat dingen die je in ps nog kan verbeteren, maar kom zelf met suggesties (bedoeld als uitdaging).

    Waar je niets meer aan kan doen is de rare compostie van de onderste twee giraffes. De onderste lijkt niet meer op een giraffe en raakt als beeld heel ongelukkig de middelste. Tip: zet je camera bij dit soort dingen op continue.

  • Antony

    Alles afsnijden vanaf die gele lijn. Dan bereik je rust en evenwicht.

  • JeroenW

    Ik was niet helemaal happy met de uitsnede. Ik ga 's proberen wat antony voorstelde.

  • efka

    Ik zoek het niet alleen in de crop. Die kan inderdaad veel strakker. De korf rechtzetten en wellicht net onder de keel van de middelste croppen, dan verdwijnt die rare 3e. Aan de bovenkant kan je dan ook een stuk croppen, zodat je een redelijk normaal landscape model krijgt. Pak daarna die “zwarte kooltjes” aan. De ogen zijn veel te zwart en daardoor nietszeggend. Met flink tegenhouden (als je eerst een nieuw laag aanmaakt en de ogen selecteert) is daar flinke winst te halen. De schaduwen (en ook het licht) zijn nogal hard. Er zijn verschillende technieken om die te verzachten. Bijvoorbeeld iets aan blur toevoegen en daarna - na eventueel eerst iets aan ruis - usm toepassen. tot slot dat dak en die vage witte streep die erin zit. Veel en veel meer blurren. Pas daarna krijg je misschien een foto die net dat beetje heeft waardoor hij niet meer 13 uit een dozijn is. De huidige foto is namelijk niet slecht en qua scherpte en belichting allemaal ok, maar heel erg 13 uit een dozijn. Daar is niets verkeerd aan en het is prima in je privé collectie, maar hier je toch de ambitie datgene te laten wat daar net bovenuit steekt?

  • rob

    Als ik zoveel aan een foto moet verbeteren als efka zegt dan gooi ik hem weg.

    Ik zou deze foto aan de onderkant wat croppen zoals Antony zegt en hem verder zo laten.

    Marlies

  • efka

    Marlies,

    Het is maar hoe je het bekijkt. Maar als je een foto wilt presenteren die boven het gemiddelde van het maaiveld uitsteekt, dan zijn dit type bewerkingen bijna onvermijdelijk. Natuurlijk doe ik dat niet met alle foto's en evenmin dump ik alles in de prullenbak. Maar als als ik met een foto meer wil dan hem opslaan in mijn bibliotheek en hem dus presenteer aan derden, dan is dat voor mij wel de gebruikelijke zorg die ik aan een foto besteed. Overigens zijn dat klusjes die vaak met omstreeks 10 minuten zijn klaren. Als ik foto's op internet zet (wat ik liever niet doe), dan moeten het naar mijn gevoel wel “visitekaartjes” zijn en geen doorsnede van de “dagelijkse massa”.

  • Joop

    Ik kan mij voorstellen dat iemand een foto iets wil verscherpen, iets gaat croppen, maar als je allemaal bewerkingen moet doen om foto boven de rest doen uitstijgen. Dan zeg ik dan mist de foto iets.

    Fotografie is niets anders dan vastleggen van emotie.

    Daarom zijn de volgenden foto's ook gewoon zo goeddat ze prijzen winnen.

    Het zijn geen superfoto's zoals velen zullen verwachten, maar ze leggen de emotie vast.

  • *lin*

    ik als leek vind het een prachtige foto zou hem zo op canvas uit printen

  • Thijs

    Ik denk inderdaad ook net boven gele streep uitsnijden en dan e.v. vierkant maken.

    Met de andere bewerkingen, echter niet de korf recht zetten want dan verdwijnt er teveel van de lange nek van de rechter giraffe en komt er alleen een kop uit de zijkant.