Welke lens

  • Karel

    Hallo,

    even een vraag over het gebruik van de juiste lens.

    Mij is gevraagd voor het maken van foto's van een huwelijk.

    Nu mijn vraag welke lens is dan goed voor zowel in de kerk als buiten als voor de avond. Ik heb nu een 18/55 mm lens nadel van deze lens vind ik dat als je tekort inzoemt de foto te donker wordt.

    Ik heb ook een 55/200 mm lens maar dit is dus een telelens en dus ook niet geschikt.

    Ik maak nu foto's met een Canon EOS 300D.

    Dus voor dit toestel graag een juiste lens.

    En zijn deze eventueel ook 2de hands te koop (wel het usm )

    Al vast bedankt voor de reactie's.

    Groetjes,

    Karel

  • Joop

    Redelijk lichtsterk over het gehele bereik zonder een groot verval als je inzoomt.

    Canon EF 28-105mm F3.5-4.5 USM II ø 58mm a 244 euro,

    Canon EF 24-85mm F3.5-4.5 USM zwart 67mm a € 292,00

    Iets duurder, wel de perfecte reportage lens;

    Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM + zk. a 875 euro.

    Wil je het goed doen ga dan op zoek naar lichtsterke lenzen met f/2.8 of minder, helaas zijn ze wel heel erg duur. Huren kan natuurlijk ook.

    Een externe flitser is niet geheel onbelangrijk om een huwelijk te fotograferen.

    Hopelijk ben je bekend met het werken in AV of TV omdat hiermee een invul flits word gegeven ipv in de P of auto stand waarin op vol vermogen wordt geflitst.

    Maar als je niet eerder een huwelijk reportage hebt gedaan, dan zou ik je aanraden eerst de boel te plaatse te verkennen. Foto's maken kijken welke instellingen je nodig hebt.

    Verkijk je niet op hoe het tegenvalt om goede foto's te maken op een feest.

    Overleg van te voren wat ze van je verwachten en wat er gebeurt als de foto's van je tegenvallen of in het ergste geval mislukt zijn. Want je legd wel de dag van hun leven vast op foto. Ik heb hier vriendschappen op zien struikelen. Dus weet waar je aan begint.

    Wat verwachten ze van op aflever gebied van de foto's en bewerkingen.

    Zorg wel voor backup apparatuur in het geval je eigen apparatuur stuk zouden gaan.

  • Kelly

    Ik heb een Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM, die kost wel rond de 400 euro maar is een fijne lens voor huwelijksreportages!

    Verders neem ik wel altijd nog mijn ,macrolens (Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro ) mee voor eventuele detailshots, die zit rond de 300 euro.

  • JeroenW

    Ik ben nu ook gevraagd voor een huwelijk. Ik zit nog te twijfelen of ik iets lichtsterks moet gaan huren ofdat ik het gewoon ga doen met spul wat ik goed ken.