IK heb wat ervaring met fotograferen in de tropen en subtropen. Nadat mijn analoge camera (Pentax) “verdronken” is in Zuid-India hebben mijn vrouw en ik een Canon 350D aangeschaft en een draagbare opslag van 40MB, kaartje er in stoppen, inlezen, klaar. Ja, lijkt de oplossing. Maar wat als deze harde schijf van 40MB thuis gekomen niet meer benaderbaar blijkt te zijn? Alles weg? In principe ben je dan vrijwel ALLES kwijt. In mijn geval heb ik na vele vruchteloze pogingen een 95% van de foto's kunnen herstellen van de harddisk. Nu waag ik me daar niet meer aan, en speel op safe.
Ik gebruik nu geheugenkaarten van 1 en 2 GB, kosten relatief weinig en zijn betrouwbaar. Zijn goed bestendig tegen temperatuur en andere invloeden.
Wat betreft accu's, wordt wat moeilijker, ik gebruik er toch maar twee per camera. In de praktijk blijkt dit toch aardig te voldoen mits je geen honderden foto's maakt met deels flits. Heden ten dagen zijn er binnen een week wel mogelijkheden om de boel op te laden. Althans dat is mijn ervaring betreffende de Nepal en India Himalya en eigenlijk wel heel Azië. Opladen zodra de mogelijk bestaat is wel het advies. Let er wel op dat de spanning van het “net” wel 230V of daaromtrent is. Ik heb serieuze problemen gehad met opladen van mijn accu's zowel mijn GSM bij een zeer veel te lage netspanning in de binnenlanden van Bali.( gloeilampen gloeiden nog net rood op).