s9600

• Freekvogel

Ik overweeg een S9600 voor foto´s koikarpers. Daarbij snelle camera gewenst ivm o.a. snel bewegende vinnen ed van vissen. Nu een oude S 304, bevalt wel goed voor een amateur, licht, maar die vervelend grote ontspanvertraging ergert me mateloos.

Heb ook geen zin ivm wat tele om steeds lenzen te wisselen. Spiegels in die zin zeker een faktor 3 duurder.

Maar S9600 misschien al verouderd vanwege geen beeldstabilisatie en 2 jaar al op de markt. Goede Super Sensor in deze camera. Prijs is wel al gezakt naar 359 Euro zag ik pas.

Is het een goede overweging deze camera en juiste aankoop gezien het zoeken van compromis en zeker redelijke ontspanvertraging?? Goede beeldkwaliteit bij daglicht nodig.

Graag advies. Sorry voor telegramstijl.

• De Tobfotograaf

Wat je later ook kiest, let wel op dat je een (circular ?) pola-filter moet hebben.

Dat neemt veel licht weg en vraagt om een lichtsterk objectief.

Daardoor heb je een grote diameter filter nodig en die zijn van o.a. B&W wel prijzig. Of ivesteer in een goed DSLR die weinig ruis geeft bij een hoge iso-instelling

• Remco Jan

> Graag advies. Sorry voor telegramstijl.

Waarom heb je niet vijf minuten extra uitgetrokken om het niet in telegramstijl te schrijven?

• efka

Telegramstijl onhandig-stop-pola is nodig-stop-ontspanvertraging is nadeel bij vissen-stop-voor dit doel onhandige keuze-stop-verder prima camera-stop-ook net zo sorry-stop-succes-stop

• Freekvogel

Hierbij de plechtige belofte dat ik hier nooit meer in een moment van haast zal posten! Ik zie deze misslag zeker onder ogen nu ik dit allemaal lees. Gewoon een leermoment van onschatbare waarde voor mijn functioneren in de toekomst

Wel nog steeds in blijde verwachting van respons van een hobbyist op basis van ervaring met een S9600.

vgr.

• Harry(O)

Als je nog een keuze moet maken kijk dan ook eens naar de Panasonic Lumix DMC-FZ50. Dezecamera heeft net een beetje meer dan de S9600.

Ik was eerst ook aan het kijken naar de Fuji maar ben door deze prik op de Panasonic gewezen.

Een camera met beeldstabilisatie, 12 x zoom (35-400) en een kantelbaar scherm wat zeker in jou geval heel handig is omdat je met je camera toch vaak dicht boven het water zult fotograveren. Ook iets meer pixels (10 mp) al is dat niet het belangrijkste

en de prijs is ook ongeveer het zelfde. (kijk eens bij digitalstreet)

suc6 Harry

• Freekvogel

Hallo Harry,

Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken mede door de lens van het merk Leica. Echter de Fuji heeft een afdrukvertraging van 0,01 sec bij de specificaties vermeld en van de Panasonic weet ik dat niet. Eerder wel al eens eerder gelezen dat de snelheid het af moet leggen tov de Fuji. En dan word ik voorzichtig. Die snelheid is belangrijk voor me en een beetje groothoek mag ook wel.

Zo´n 4 keer tele is meer dan genoeg en dan lijkt me het bereik van de Fuji wel goed. De s 4000 van Fuji heeft ook veel tele en ook beeldstabilisatie maar de sensor is weer minder.

Het scherm gebruik ik eigenlijk nooit. Verder dat gesjouw en gedoe met lenzen wisselen bij spiegels staat me helemaal niet aan.

Hoe zit het met de snelheid en beeldkwaliteit van jouw FZ50?

Dank je!

• De Tobfotograaf

Maakt niet uit. Ik probeer je alleen even op diverse zaken attent te maken waar je op moet letten.

• Harry(O)

Hallo

Wat de afdrukvertraging betreft zou je wel eens een punt kunnen hebben.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat die van de FZ50 is, dan zou ik de handleiding moeten nalezen. En die ligt op de camping (heb hem daar het laatst gebruikt) dus als je even een paar weken wacht :) kan ik het nalezen.

Maar zelf ondervind ik geen problemen bij het fotograferen, wat betreft vertraging na afdrukken. De beeldkwaliteit is bijzonder goed maar ook dat zegt weer weinig omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere camera's.

Voorheen had ik een kleinere camera met een vast scherm en dat gebruikte ik ook (bijna) nooit. Ik vond het makkelijker om de zoeker te gebruiken maar nu ik de FZ50 heb gebruik ik toch vaker het scherm en dan vooral bij macro opnamen.

Je hebt dan veel meer bewegings vrijheid met het toestel.

Groetjes Harry

• Bogus

Freek,

Als onlangs door Fuji versierde SLR gebruiker van Canon, kan ik je zeggen dat ik me rot lach met mijn nieuwe S6500. Wat een doortekening, wat een kleuren!

Ik heb ervaring met de 10D en de 5D waar ik wel wat verdienstelijke plaatjes mee gemaakt heb, maar er is zeker sprake van een nieuwe vlam in de vorm van deze tussen-slr.

Een 58mm circulaire pola filter heb ik voor €27,50 gekocht bij www.defotopagina.nl en voldoet prima in de eerste tests.

Nu besef ik volledig dat je vraagt om advies omtrent een ander toestel, maar hoe lelijk kan de zus zijn van zo'n lekker ding als de 6500.