Nikon D50 stelt niet goed scherp

  • JohannaF

    Hoi,

    Weet niet zo goed waar ik het bericht moet plaatsen, maar iemand kan me vast wel helpen.

    Ik ben een luie fotograaf, lees ik fotografeer veel in automatische stand.

    In het bezit van een Nikon D50 met een tamron lens 18-200, beiden uit 2006. Er zijn wel héél véél foto's mee gemaakt, maar sinds enige tijd stelt hij dramatisch scherp.

    Vanmiddag met onze dochter naar de speeltuin geweest en bijna niet één foto scherp. Hij is erg traag, focust en knipt dan terwijl ik zelf al gezien heb dat het niet scherp is.

    Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

    Alvast dank!

    Groet,

    JohannaF

  • sipke

    Vooropgesteld dat die camera al behoorlijk bejaard is en ik in het merk van je lens niet veel vertrouwen heb kan het natuurlijk niet dat van het ene op het andere moment foto's mislukken. Ga alle contacten op je lens en cameravatting eens goed schoonmaken. Helpt het niet, probeer eens een andere lens of druk je eigen op een andere camera.

  • Henk Bakker

    De D50 is van 2005 meen ik.

    Dat is niet meer zo nieuw, maar om hem nu behoorlijk bejaard te noemen, vind ik toch wel een beetje erg ver gaan.

  • JohannaF

    Inmiddels gedaan. Alles schoon gemaakt.

    Gisteren nog een paar foto's gemaakt van onze dochter, maar het leuke van fotograferen, wordt me zo wel ontnomen.

    Ik kan niet van een kind van 1.5 jaar verwachten dat ze leuk stil blijft staan totdat Mama eindelijk is een keer scherp gesteld is.

    Ik kan inderdaad nog kijken wat 'ie doet op een andere body en andersom. Na laten kijken en evt. repareren is gezien de leeftijd van het toestel niet relevant meer.

    Ik heb ‘vroeger’ (analoog) met een minolta 505 met een 18-55 en 55-300 lens gefotografeerd.

    Wat lenzen betreft wil ik toch wel een beetje in hetzelfde blijven. Niet alleen bijv. een 18-55 lens, dan ga ik zeker het andere missen!

    Het fotograferen met de 55-300 lens heb ik ook altijd erg leuk gevonden!

    Wat zou een leuk alternatief zijn?

    Alvast dank!

  • sipke

    Ga eerst kijken waar het probleem zit, pas dan repareren. Houd er rekening mee dat de dagwaarde van de D50 misschien maar € 100,00 is. Alternatief is een (gebruikte) D90 of en Nikon 70-300 mm 4.0 lens. Die zit zeker in de betaalbare klasse.

  • Joop

    Dit is heel normaal en gebeurt veel vaker bij veel gebruik. Gewoon even opnieuw laten instellen bij een Nikon reparateur.

    Lees dit berichtje eens iemand met nieuwe spullen.

    http://wl.typepad.com/wl_reis_en_landschapsfoto/2013/12/reparatie-objectieven.html