Welke upgrade?

  • Marcel

    Voor mijn natuurfotografie hobby heb ik de volgende combinatie:

    Nikon D90

    Nikon 60mm F/2.8 micro

    Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX

    Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR

    In principe een fijne set, kan altijd (veel) beter maar daar hangen soms zeer forse prijskaartjes aan. Toch denk ik aan een upgrade omdat ik niet echt tevreden ben met de wat softe, niet geheel scherpe foto's boven de 200/250 mm met de 70-300. Deze zoom ik dus nooit verder in dan 200mm. Omdat internet vol staat met identieke ervaringen met dit objectief kan ik gebruikersfouten of verkeerde instellingen eigenlijk uitsluiten. Omdat ik met name veel aan vogelfotografie doe heb ik meer mm nodig dan de 200 die ik nu gebruik, het objectief is niet geschikt voor een TC. Waar ik aan denk is twee opties.

    Optie 1 - D90 behouden en aanschaf van de Nikon 300mm f4 met TC1.4, eventueel TC 1.7. De 300mm f4 heeft geen VR dus zal het statiefwerk worden hetgeen in principe geen probleem is.

    optie 2 - D90 upgraden naar de D7100 en behoud van huidige objectieven. Deze camera heeft met 24.1mp veel meer pixels dan de D90 en de extra mogelijkheid van 1.3x tele uitsnede. Daarnaast heeft de D7100 51 scherpstelpunten. Mogelijk dat deze camera in het 200-300 mm bereik betere foto's oplevert dan met de D90.

    Graag jullie reactie welke optie de beste verbetering zal opleveren, er is wel prijsverschil tussen beide opties maar dat even buiten beschouwing gelaten.

    Alvast bedankt voor reacties.

    Marcel

  • Joop

    Bij Canon en bij Nikon is het zelfde probleem boven de 200m word het objectief soft. Ligt dus aan het objectief.

    Dus je zult moeten gaan investeren in een beter objectief.

    Meer scherpstel punten zal geen verbetering geven, omdat het een probleem van het objectief is.