oude dia's digitaliseren en herstellen

  • Stef

    Hallo,

    Ik heb nog een heleboel oude dia's die ik digitaliseren wil en heb daarvoor een dia scanner.

    Het scannen gaat probleemloos, maar de meeste dia's zijn 20 jaar of ouder en de kleuren zijn niet meer optimaal, zo zijn er dia's bij die bijv. in de zomer zijn genomen, waarbij het gedeelte wat in de zon staat heel erg flets lijkt en in de schaduw erg donker en een blauwe spijkerbroek bijv. ineens een beetje bruinig lijkt.

    Ik heb in het verleden al eens geprobeerd met Picasa de dia's te herstellen maar dat is mij niet gelukt, nu heb ik Photo Filtre gedownload, maar dat weer heel ingewikkeld temeer ook omdat alles in het engels is. ( heb met engels niet zo veel moeite, maar dit zijn allemaal van die technische begrippen )

    Ik heb ook gelezen dat er een nederlandse vertaling is, maar dat lukt mij niet.

    Is er iemand die mij tips kan geven om de dia's zoals ik hierboven een paar voorbeelden heb gegeven, te herstellen of in ieder geval te verbeteren.

    M.vr. gr. Stef

  • Antony.

    Simpel beginnen:

    probeer eens met de levels< dat zijn de toonwaarden, licht-donker, contrast. Enkele schuifknopjes, gewoon eens mee spelen.

    Vind je het resultaat aardig, dan sla je dia “1980Strand” op, als “1980Strand1”. Dan heb je de oude dia als reserve en het nieuwe als resultaat. Ben je er niet tevreden over, dan hoef je de dia niet opnieuw in te scannen, kan je gewoon nog eens opnieuw proberen.

    Dus begin met spelen.

    En een boekie kopen.

  • Armand

    Hallo Stef,

    Picasa en Photofiltre zijn foto(na)bewerkingssoftware, net als IPhoto, MS-Picturemanager en nog een heleboel andere. Nutteloos voor scannen.

    Ik gebruik voor mijn scanner ‘Silverfast scanner software’ en dat werkt goed.

    Er zijn ook andere scannersoftwares op de markt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    Scannersoftware stuurt en beïnvloedt direct de scanner (resolutie, kleur, contrast, kleurzweem,belichting, enz.).

    Vergelijkbaar met de software in je digitale camera (belichting, kleur, contrast, witbalans, scherpte, resolutie, ruisonderdrukking, enz.)

    Een nabewerkingsprogramma verandert alleen het bestand zoals dat in je computer is opgeslagen. Een slechte scan wordt dus niet beter, een slechte foto evenmin.

    Een goede scan kun je natuurlijk altijd nog verder nabewerken.

    Kijk eens op www.Silverfast.com en download een gratis proefversie voor jouw scanner.

    Het voordeel van scannersoftware is dat je direct aan de bron corrigeert. Kleur, intensiteit, contrast, verzadiging, kleurzweem, verwijderen stof en krassen, enz.

    Je maakt eerst een prescan en dan ga je corrigeren tot het beeld helemaal naar je zin is. Op je scherm zie je het resultaat van je instellingen en correcties.

    Vervolgens maak je met deze instellingen een definitieve scan die in je computer wordt opgeslagen als jpeg bestand.

    Ik heb veel dia's van 40 jaar of ouder en de meeste zijn prima te scannen en leveren een digitaal bestand op dat gelijkwaardig is aan een moderne digitale foto uit een kwaliteitscamera.

    Wil je meer weten? vraag gerust.

    Groeten,

    Armand

  • Stef

    Oke, lukt me ondertussen al aardig, krijg in ieder geval aardige resultaten.

    Maar als ik nou een dia per ongeluk in spiegelbeeld heb gescand, moet ik hem dan opnieuw scannen of zit er ergens in het programma een mogelijkheid om dat met een druk op de knop kan herstellen ?

  • Antony.

    Ja, er zijn dacht ik, meerdere mogelijkheden. Hoe ze precies heten weet ik niet, maar het is iets als: een stap (handeling) terug, of herstel, of 180 graden draaien.

    Nogmaals spelen en blijven spelen. En de bewerkte dia onder een andere naam opslaan. Kan je altijd opnieuw beginnen met de eerste dia, zonder opnieuw te scannen.

  • Rudo

    Als je nog steeds de engelstalige versie van Photofiltre gebruikt gaat dit als volgt:

    Klik bovenin op "Image“ Uit de lijst die je dan krijgt kies je ”transform“ vervolgens kies je voor ”flip horizontal“ en kies dan voor ”background"

    De foto zal dan in spiegelbeeld worden weergegeven……

  • Stef

    Oke, ga ik proberen, bedankt vooe de tip

  • Stef

    Ik behaal momenteel redelijk goede resultaten met photofiltre, maar ga toch die proefversie van Silverfast eens binnenhalen om te kijken wat voor resultaten ik daarmee krijg.

    Ik neem aan dat de proefversie 30 dagen geldig is, maar ik heb ongeveer 2000 dia''s te scannen en dat lukt me denk ik nooit binnen die tijd. Het probleem is dan dat als ik er klaar mee ben het programma niet meer nodig ben.

    Bedankt voor de tip

  • Stef

    Ik kom nog een probleempje tegen en dat is het volgende, ik scan de dia's als Tiff bestand ( waarom weet ik niet, maar dat had ik als tip gekregen ) . Nadat ik ze bewerkt heb met photo filtre en het resultaat bevredigend is sla ik ze op als Jpeg bestand in Mijn afbeeldingen op de computer, maar als ik daarna de foto's bekijk zijn het nog steeds Tiff bestanden.

    Als ik ze daarna allemaal nog eens omzet naar Jpeg bestanden, dan heb ik iedere foto dubbel op de computer staan,eentje in Tiff en eentje in Jpeg en moet ik dus alle Tiff bestanden weer gaan verwijderen.

    Wat doe ik verkeerd, het gaat duidelijk mis als ik de foto's bewerkt heb en de aangebrachte veranderingen opslaan.

    Gr. Stef

  • Armand

    Scan gewoon in JPEG dan ben je van dit probleem af.

    TIFF bestaat in allerlei varieteiten en daarom gaat converteren naar JPEG niet altijd goed.

    Ik zie bij mijn scans geen verschil tussen TIFF en JPEG qua scherpte en kleur. Zelfs niet bij extreme vergrotingen van meer dan een meter breed.

    TIFF bestanden zijn wel veel groter en nemen dus meer schijfruimte in beslag,

    Wel belangrijk is de scanresolutie die je gebruikt. Ik scan meestal op 2400 dpi en dat geeft een zeer gedetailleerd beeld. De bestandsgrootte is dan 2 tot 4 MB afhankelijk van de detailrijkheid en kleurschakeringen van de dia.

    Achteraf kun je altijd nog comprimeren voor e-mail of zo. Upscalen is onmogelijk bij een bestaande scan, net als bij foto's.

    Succes