Welke lens op de canon 5d?

  • Mark

    Ik heb een canon 5d body gekregen. Helaas zonder lenzen. Wie kan mij zeggen welke lenzen ik moet hebben. Ik heb al begrepen dat ik lenzen moet hebben voor fulframe. Maar het is mij niet duidelijk welke lenzen ik moet uitzoeken.

    Wie heeft het antwoord?

    Mark

  • Remco Jan

    Waar liggen je fotografische voorkeuren? In het algemeen zou je met een setje 24-70mm en 70-200mm aardig vooruit moeten kunnen. Maar in principe kan je alle EF objectieven erop zetten (niet de EF-S!)

  • Mark

    Ok dat helpt al veel. maakt USM ook nog wat uit?

  • Joop

    EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    De codes voor EF objectieven

    Elk EF objectief wordt aangeduid met codes die belangrijke informatie geven over de unieke eigenschappen en mogelijkheden van het objectief.

    L “Luxury” – Verwijst naar een objectief uit de professionele L-serie – de absolute top in prestatie en inzetbaarheid, met bescherming tegen weersinvloeden en extreme condities. De objectieven uit de L-serie zijn voorzien van speciale optische materialen, zoals fluoriet, ultra-low-dispersion (UD) of super-UD elementen.

    IS – De Engelse afkorting voor Image Stabilizer. Objectieven met beeldstabilisatie signaleren en compenseren ongewenste bewegingen en maken daarmee het gebruik van tot drie stopwaarden langere sluitertijden mogelijk. Iets dat bij objectieven zonder IS ondenkbaar zou zijn.

    USM – Verwijst naar Ultrasone motor. Een door Canon ontwikkelde technologie voor razendsnel scherpstellen met een superieur koppel.

    100-400mm – Verwijst naar de brandpuntafstand en deze heeft weer betrekking op het beeldveld van een objectief. Hoe lager het getal, des te breder het beeldveld; hoe hoger het getal, des te krachtiger zal het objectief voorwerpen op afstand dichtbij brengen. Staat er slechts één getal, dan is het een objectief met een vaste brandpuntafstand. Staan er twee getallen die samen een bereik aangeven, dan gaat het om een zoomobjectief.

    f/4.5-5.6 – Verwijst naar het minimale “f-getal” van het objectief, een functie van de diameter van de lensopening. Hoe lager het getal, des te “helderder” en veelzijdiger zal het objectief in het algemeen zijn. Staan er twee getallen, dan geven deze het minimale f/getal aan voor beide grenswaarden van het zoombereik van het objectief.

    EF-S – EF objectieven ontworpen voor EOS modellen met de EF-S vatting.

    Macro – Soms ook wel close-up lens genoemd. Macro-objectieven bieden de mogelijkheid een beeld - dat minstens net zo groot is als het onderwerp - haarscherp op de film of sensor te plaatsen. Dit is een vergroting van 1:1.

    II of III, etc. – Geeft de versie van het objectief aan. Bestaande objectieven worden vaak aangepast om prestaties en toepassingsmogelijkheden te verbeteren.

  • Mark

    Dank Joop en Remco.

    Hiermee kan ik een boel.

    mvg

    Frank

  • JeroenW

    Wat misschien niet helemaal duidelijk is, EF-S is geen fullframe lens.

  • Joop

    EF-S objectieven zijn alleen toepasbaar op EOS camera's met een APS-c sensor, deze worden gebruikt alle Digitale EOS camera's behalve de 1D, 5D en 1Ds.

    EF Objectieven kun je gebruiken op alle EOS camera's zowel analoog als digitaal.

    Uitleg

    http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part3/3H.html

    http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part3/3B.html

  • JeroenW

    Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen

  • de tobfotograaf

    Inderdaad geen S maar wel bijvoorkeur L objectieven

    aanrader 20-70 L-IS-USM maar dan niet de lichtsterke maar de F4, een super objectief

    50mm 1,4 hoeft dan geen L te zijn

    verder de duurste keuze bij vergelijkbare brandpuntafstanden

    Een 5D vraagt om duur glaswerk.

    Even in het algemeen:

    koop je een DSLR bespaar op de body, maar NOOIT op optiek

    dat is mijn optiek.

  • GJvdZ

    Dat besparen heeft Mark al gedaan door de 5d te kiezen. Toch? (is tenslotte de goedkoopste FF van canon).