RAW lezen

  • klaasx

    Hallo,

    Ik wil iemand mijn RAW bestanden sturen, maar dan moet ie ze natuurlijk ook kunnen lezen. Welk freeware progje adviseren jullie mij?

    bedankt alvast

  • JeroenW

    Laat ik de vraag 's omdraaien, waarom wil je raw sturen aan iemand die er niet mee om kan gaan?

  • HarryS

    Misschien om hem er kennis mee laten te maken?

  • Harry(O)

    Zit er bij de software van jou camera dan geen progje om de raw opnamen te bewerken?

    Zoja dan kun je dat toch mee sturen?

    Harry

  • efka

    Picasa, faststone en meer programma's kunnen de meest gangbare raw formats wel lezen.

    Maar ……. je moet het zelf weten, maar het qua copyright e.d. is het ongeveer wel het domste wat je kan doen.

    En wat moet iemand met jouw raw's als die van toeten noch blazen weet!?

    Kan je ook je huissluitel en je autosleutels meesturen.

  • klaasx

    Progje meesturen was een idee geweest en picasa is ook een idee. Waarom ik ze afgeef is een lang verhaal. Familie, tegenprestatie, publicatie in bedrijfsblad etc.

    Bedankt in ieder geval voor de tips.

  • JohnF

    Snap ik het nog steeds niet. Als iemand de software niet heeft weet hij ook niet hoe hij met RAW files om moet gaan. Converteer naar TIFF en stuur de opnamen op. Kwaliteit is uitstekend en jij bepaald de omzetting vanuit RAW.

    Ik fotografeer (bijna) alles in RAW maar heb nog nooit RAW files gestuurd/geleverd.

    Eventueel kun je ze ook sturen in jpeg.

    JohnF

  • Joop

    TIFF formaat is Losless dus er zal geen verlies zijn tov een RAW bestand.