Nieuwe monitor :-S

  • Martin

    Ik heb een nieuwe monitor (tft) van philips aangeschaft. Mooi ding, leuke functies enz enz. Het gaat hier trouwens om het 190X7 model. Nu kun je verschillende voor geprogrameerde beeldinstellingen kiezen zoals: office work, internet en dan ook image viewing. Om het beeldscherm in te stellen zat er een calibratie programma bij die ik heb laten lopen en ook had ik er nog 1 van Eizo die ik heb laten lopen. Probleem is nu dat als ik een foto kijk in de stand image viewing ik vind dat de kleuren te vol zijn. Kijk ik dezelfde foto in de “off” stand dan zijn de kleuren weer te flets. De monitor gaat zich in de stand image viewing ook aanpassen qua beeld omdat eventuele tekst ineens onscherper is dan in de stand office works.

    Heeft iemand of weet iemand een afbeelding die qua kleuren goed zijn (met name rood en groen verschillen enorm in de 2 standen) zodat ik kan kijken welke stand ik het beste kan laten staan?

  • Joop

    Heb je de monitor profiel op de cdrom bijgeleverd ook geinstalleerd.

    Ik heb zelf Lightframe ook op Off staan en de kleuren zijn dan goed.

  • Martin

    ja dat is ook gedaan. Vond zelf ook al dat ik de stand off de kleuren het meest natuurlijk waren, maar begon te twijfelen of het nu aan het beeldscherm lag of dat m'n foto's qua kleur helemaal fout zijn. Heb jij niet dat als je de monitor op stand image view zet de kleuren dan enorm over de top zijn? (met name groen en rood)

  • Joop

    Ja het is geen kijken. Dus ik heb lightframe altijd op Off staan.

    Volgens mij kun je als je de lightframe software installeerd er wel een en ander aan veranderen maar dat heb ik nog nooit verder geprobeerd.

  • fotomark

    Allebei fout!

    Dit klopt hoogstens redelijk.

    Een monitor verloopt namelijk en dient eigenlijk elke maand gecalibreert te worden. Oftewel, je hebt een monitor calibrator nodig, je monitor moet doorgemeten worden. Dit is de ENIGE manier om van je monitor te kunnen uitgaan. Dus een Spyder, een redelijke optie. Of liever een Gretag calibrator, Huey of Huey Pro rond de 120 Euro. Nog beter Gretag Eye One Display 2 kost zo'n 230 Euro.

    Met standaard instellingen, door sommige profielen genoemd maar dat zijn het niet dan kom je nooit op 100% kloppende kleuren. Een profiel laat je maken of maak je zelf met een calibrator.

  • lekker tuffen

    en dan komt vraag 2 voor goede kleur is

    het profileren van de profielen

    vg wim

  • Kristies

    In principe ga ik met fotomark mee…

    maar ik heb zelf nog even voor een goedkopere oplossing gekozen. Heb op Fuij een testafbeelding gedownload en deze laten afdrukken bij de afdrukcentrale waar ik het meeste laat afdrukken. Aan de hand van die foto heb ik mijn monitor zo veel mogelijk hetzelfde ingestelt. Op zich met redelijk resultaat. Maar het blijft improviseren…

  • De Tobfotograaf

    en wie calibreert de Gretag Eye one Display 2

  • Joop

    voordat je nu je mond optrek over dat je monitor moet calibreren zou ik mij eerst maar eens verdiepen in Philips Lightframe voor dat je iets meldt.

    De hardwarematige Philips LightFrame 3 techniek zorgt ervoor dat via software de helderheid van de monitor een stuk hoger wordt, wat tot gevolg heeft dat de weergave van TV en video een stuk helderder en daardoor beter is. Televisies zijn standaard namelijk een stuk helderder dan monitoren van computers, waardoor deze laatsten standaard minder geschikt zijn voor het weergeven van TV en video. Door deze techniek van Philips wordt het dus mogelijk om een heel stuk beter TV en video te kijken om het beeldscherm.

    Ja een monitor kun je calibreren, ja als je foto's verkoopt zou ik dat ook doen.

    Maar dat was de vraag hier ook niet.

    Ten tweede je komt nooit op 100% kloppende kleuren want het zal altijd een benadering zijn. Hoe duur je calibrotor ook is. Ten tweede dan zou je als het goed wil doen zou er ook een ijk rapport bij de calibrator moeten zitten en hem iedere half jaar a 1 keer per jaar moeten laten ijken. Hangt ervan af hoe vaak je hem gebruikt.

    Alleen hier is het probleem dat Lightframe de helderheid zwaar overdrijft dat de kleuren veranderen. Niets meer en niets minder. Het is ideaal als de zon op je scherm schijnt.

  • lekker tuffen

    nou kijk eens even in ps onder weergave proefdruk instellen en kijk hoe de computer de kleuren bijstuurd op de printer of profiel.

    En dit komt overeen met je beeldscherm en afdruk