fotograferen op reis

  • Nestor-F

    IK heb wat ervaring met fotograferen in de tropen en subtropen. Nadat mijn analoge camera (Pentax) “verdronken” is in Zuid-India hebben mijn vrouw en ik een Canon 350D aangeschaft en een draagbare opslag van 40MB, kaartje er in stoppen, inlezen, klaar. Ja, lijkt de oplossing. Maar wat als deze harde schijf van 40MB thuis gekomen niet meer benaderbaar blijkt te zijn? Alles weg? In principe ben je dan vrijwel ALLES kwijt. In mijn geval heb ik na vele vruchteloze pogingen een 95% van de foto's kunnen herstellen van de harddisk. Nu waag ik me daar niet meer aan, en speel op safe.

    Ik gebruik nu geheugenkaarten van 1 en 2 GB, kosten relatief weinig en zijn betrouwbaar. Zijn goed bestendig tegen temperatuur en andere invloeden.

    Wat betreft accu's, wordt wat moeilijker, ik gebruik er toch maar twee per camera. In de praktijk blijkt dit toch aardig te voldoen mits je geen honderden foto's maakt met deels flits. Heden ten dagen zijn er binnen een week wel mogelijkheden om de boel op te laden. Althans dat is mijn ervaring betreffende de Nepal en India Himalya en eigenlijk wel heel Azië. Opladen zodra de mogelijk bestaat is wel het advies. Let er wel op dat de spanning van het “net” wel 230V of daaromtrent is. Ik heb serieuze problemen gehad met opladen van mijn accu's zowel mijn GSM bij een zeer veel te lage netspanning in de binnenlanden van Bali.( gloeilampen gloeiden nog net rood op).

  • Kristies

    Ok was al een reactie begonnen maar nu weer kwijt ?!

    Nogmaals dan maar;

    Handig topic ! Ik ga einde van dit jaar naar Brazilie en zat een beetje met dezelfde vragen..

    Nemen jullie je foto-toestel en lenzen mee in de handbagage ?? Ik ben sd kaartjes ( 1 a 2 GB ) aan het ```verzamelen`` ga niet zo lang dus dat moet afdoende zijn..

    heb 2 accu`s bij mijn camera en neem wel de lader mee. Moet vast af en toe kunnen. Alhoewel ik met twee accu`s al een heel einde kom denk ik..

  • Antony

    Denk ook om zo'n internationale verloopstekker, zodat je op elke wandcontactdoos je lader kan aansluiten….

  • fotohans

    Bedankt voor alle reacties (tot nu toe) !! Als ik dit zo allemaal lees (vooral de bijdrage van Nestor-F, want die angst was de reden van mijn vraag) dan kies ik voor een stapeltje kaartjes. En een paar accu's + verloopstekker natuurlijk.

    Rest de vraag over het in de handbagage meenemen ter voorkoming van röntgenstraling: die handbagage gaat toch ook altijd door poortjes ?? Ik kom in “achterafgebieden”, overigens niet in Azië, wat door meerderen is aangenomen, maar in Afrika. Maar dat maakt denk ik niet uit.

    Hans

  • Antony

    Dan ga je nu nadenken over het safe meenemen van je kaartjes. In je fototas? 1 snelle greep en weg is alles. Of je vergeet je tas in een restaurant of er klimt ‘s nachts iemand door je raam, kortom er zijn 1001 doemscenario’s.

    Stop je die cards in je ….. of heb je ze in zo'n ritsmapje (formaat mobieltje) aan je broekriem?

  • fotohans

    Tja, dan kan je beter thuisblijven…. (hoewel, zijn je kaartjes dáár veilig)

    Vroeger had ik 40 of 50 filmpjes bij me, en daar ben ik er ook nooit één van kwijtgeraakt.

    Hans

  • kompjoetervilozoov

    Röntgenstraling met de , bij de douane gebruikte sterkte, heeft geen effect op geheugenkaarten.

  • Kristies

    Ik denk dat het niet slim is om ze allemaal bij elkaar te bewaren, maar ik ga er ook geen onmogelijke rare verstopplekken voor bedenken. 1 in mijn toilettas, 1 in mijn portemonee etc … ofzoiets..

  • Maaike

    Röntgenstraling heeft geen effect op de kaartjes. Geloof je ons niet, dan kun je je kaartjes tijdelijk even in je broekzak doen, als je door de douane moet.

  • fotohans

    Natuurlijk geloof ik je wel ! Maar stel dat ik ze in mijn broekzak doe, slaat dan “het poortje” ook niet op tilt ?

    Hans